MónTerrassa
Ramon Pont, escola exemple de posar-se les piles i entrar al món digital
  • CA

Alguns especialistes defensen que el confinament de les últimes setmanes ha implicat una acceleració sense precedents de la digitalització de moltes empreses. A marxes forçades? Sí, però digitalització al cap i a la fi. El món educatiu i especialment alguns centres també han demostrat una altíssima capacitat d’adaptació. I un bon exemple n’és l’escola Ramon Pont de Terrassa. Aquest centre educatiu concertat ubicat ben bé al mig del barri de Ca n’Anglada és una mostra de la realitat social i econòmica d’aquest barri egarenc.

“La pandèmia ens ha fet posar-nos les piles, estar actius i reciclar-nos en el món digital”, destaquen alguns mestres i professors del centre. També ha fet aparèixer el “i ara què?”, una pregunta que l’alumnat viu en cada canvi d’etapa i que el COVID-19 ha traslladat també al professorat. “Ens fa replantejar el futur i preguntar-nos com s’educa en temps d’incertesa com els que vivim i quin rol tenim en formats de classe online”.

Reconeixen no saber-ne la resposta i que n’hauran d’aprendre igual que l’alumnat. Però centrem-nos en l’acceleració i adaptació digital de l’escola en el món COVID-19.

INCORPORACIÓ DE NOVES EINES

Treballen amb Clickedu, Gmail, Google Classroom, Google Drive, Google Meet, Moodle. “Amb Google Classroom hem dissenyat una aula per cada classe d’infantil i primària i és on plasmem les activitats que proposem a l’alumnat, ens comuniquem amb ells, els donem els feedbacks de la feina que fan i s’ha convertit en una veritable biblioteca de recursos i d’activitats variades i diverses”, explica Maria Carneros, mestra, membre de l’equip directiu i cap d’estudis de primària de l’escola Ramon Pont. “A secundària el professorat ha dissenyat un horari i s’ha implantat una organització per poder fer classes virtuals d’uns 45 minuts aproximadament segons la matèria i la sessió”. Un cop proposades les activitats i les feines a l’alumnat aquest les entrega a través de Clickedu, Moodle o Google Drive.

Els vells coneguts del centre són Clickedu, Gmail i Google Drive, i durant els primers dies de confinament “mentre ens adaptàvem a la situació i l’equip directiu anava prenent les decisions sobre els passos a fer, vam adoptar Google Classroom, Google Meet i Moodle” ens comenta Maite García, mestra, tutora de 5è i membre de l’equip pedagògic de l’escola. Maria Carneros deixa clar que “Google Classroom va començar a funcionar oficialment amb l’inici del 3r trimestre quan vam veure que la situació s’allargava i els alumnes i nosaltres necessitàvem entorns virtuals més visibles i adaptables”.

Un element que s’ha hagut de crear són els espais de dedicació personalitzada a l’alumnat ja que a l’escola no eren necessaris “perquè els alumnes podien parlar amb nosaltres en qualsevol moment i resoldre els dubtes que tinguessin”. Un espai que han aconseguit gràcies a l’adopció de Google Meet.

ADAPTACIÓ DEL PROFESSORAT

Si es té en compte la situació de pandèmia mundial i la manca d’informació sobre com procedir, l’escola Ramon Pont va optar per aprendre el funcionament de les noves eines de manera autodidacte i compartint la informació.

Els professors van invertir hores en mirar tutorials, articles, vídeos i tot el contingut que els permetés tenir el màxim coneixement possible de les noves eines. Carneros diu que van ser moments “de compartir molt entre nosaltres, per tal d’ajudar-nos i col·laborar tots en la creació de cadascun d’aquests espais” i confessa també que “hem viscut una situació de molt neguit però alhora de molt interès i participació per part del professorat i ha estat un factor enriquidor i gratificant per a nosaltres”.

A més d’incorporar les noves eines, s’han intensificat les formacions per potenciar les habilitats digitals dels professionals de l’educació així com la digitalització de l’escola i l’entorn. La digitalització pròpia i externa no és nova pel centre ja que amb anterioritat s’havien ofert formacions a les famílies en la plataforma Clickedu, on les famílies poden comunicar-se amb el professorat, poden veure les notes dels fills, veure si hi ha hagut cap conflicte, tenir els horaris, la normativa del centre, entre altres possibilitats.

LA PRIORITAT NÚMERO 1: L’ALUMNAT I LES FAMÍLIES

Des del primer moment es va prioritzar no perdre el contacte amb l’alumnat i les famílies. En els primers dies, la Ramon Pont va utilitzar els recursos que ja estaven funcionant com les delegades de cada classe (pares o mares que fan d’enllaç entre les famílies de la classe i el professorat). Aquest contacte es fa a través del WhatsApp i el correu electrònic ja que la pandèmia s’ha carregat la tercera via de comunicació com eren les trobades mensuals al mateix centre.

Allà estan molt acostumats al contacte humà, a la relació directe amb l’alumnat, les famílies i el barri. D’aquí que s’activessin totes les vies possibles per conèixer quina era la situació de cada família, “una feina gens fàcil”, diu el director Marc Moreno, ja que es van activar correus electrònics, telèfons mòbils i fins i tot xarxes socials.

L’objectiu ha estat informar les famílies en una situació extraordinària i acompanyar-les emocionalment. “L’escola sempre ha tingut molt present aquest contacte constant amb les famílies per crear xarxa i relació ja que al cap i a la fi som una escola de barri i sempre he considerat que és una de les nostres funcions” destaca Marc Moreno.

Una vegada estabilitzada la situació, s’ha incorporat en el dia a dia del professorat aquesta comunicació diària. A Cicle Superior les tutores i el professorat es reuneixen diàriament cada matí per organitzar el dia amb l’alumnat. A Cicle Inicial i Mitjà es duen a terme videoconferències en petits grups durant la setmana on es fan activitats, i un cop acabades hi ha tertúlies i preguntes per part dels alumnes i les famílies. La Maite Garcia explica que “cada dia els preguntem com estan ells i les seves famílies, si han pogut descansar o han sortit a caminar, si els preocupa o estan angoixats per alguna situació o què han fet d’interessant el dia anterior”.

La cap d’estudis de primària afegeix que “a mesura que el departament d’Educació ens donava orientacions sobre la tipologia d’activitats que havíem de fer, l’escola va optar per presentar a secundària un projecte interdisciplinar que el professorat tenia mig engegat”. Això va permetre que els alumnes comencessin “d’una manera diferent” i al professorat els va obrir les portes a “treballar amb una mica més de llibertat”.

Les activitats que s’han anat proposant des de cadascuna de les matèries han partit de continguts ja treballats i assequibles per l’alumnat, amb la possibilitat d’adaptar-los a les demandes individualitzades de l’alumnat. “Des de l’inici de la pandèmia hem intentat proposar activitats contextualitzades i que recuperessin continguts curriculars iniciats a l’escola”, diu Maria Carneros.

A mesura que passaven les setmanes s’ha buscat unificar les activitats i el què succeïa al voltant dels alumnes i un bon exemple és el “Podcast en confinament”, continguts en format podcast i centrats en aspectes com el confinament i Sant Jordi. Però no ha estat l’únic ja que el format vídeo ha estat la gran estrella: professors penjant Masterclass a Youtube, altres proposant reptes de la setmana, contes i cançons pels més petits, activitats de percussió amb objectes casolans o com no perdre’t al metro de Londres. Fins i tot s’estan plantejant fer un ball de final de curs, tot i que encara està en fase de construcció.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa