MónTerrassa
Comellas (La Previsió): “És molt dur perdre un familiar i no acomiadar-lo com cal”

Rafel Comellas Martínez és el president de La Previsió, una Mutualitat de Previsió Social que repercuteix els beneficis entre els seus associats, perquè és una entitat sense afany de lucre, dirigida per una junta directiva escollida pels seus assegurats. Una entitat centenària amb ADN egarenc. La crisi del coronavirus ha estat una situació anòmala que ha hagut de superar.

Com està vivint aquesta crisi?

En primer lloc cal recordar que és la primera crisi global que ha viscut la humanitat i que es manifesta en 3 diferents àmbits. Sanitari, social i econòmic. No tenim punts de referència ja que aquesta crisi és totalment nova i d’una amplitud i profunditat que encara no en som del tot conscients. En l’àmbit sanitari, ha estat molt dur i difícil. Des d’aquí vull reconèixer el treball realitzat per metges, infermeres i en general tot el personal del sector sanitari. I també vull tenir un record i un homenatge per aquelles famílies que han perdut en aquestes circumstàncies un ésser estimat o que estan lluitant la malaltia, esperem que es recuperin aviat. Ara sembla que comencem a tenir notícies més positives. Aquí sóc optimista, doncs tots els científics del món treballen amb uns mateixos objectius i aquesta globalització que ens ha fet molt vulnerables també ens ajudarà a trobar mes ràpidament els millors tractaments i estic segur que les vacunes arribaran abans dels que pensem. Els efectes socials que ens ha portat el confinament també són enormes.

El confinament ha implicat no poder reunir-te amb els familiars i amics, tenir que treballar des de casa amb unes noves eines i amb major dificultats, el distanciament “social”, els nens/es i nois/es que han de seguir les classes telemàticament. Els creients que no poden seguir en normalitat el culte. No poder fer esport amb normalitat, no poder anar a espectacles, concerts, exposicions, etc… No poder donar la mà ni abraçar als amics i familiars, ens resulta molt estrany i culturalment ens xoca. Aquí penso que a mesura que es vagi resolent el tema sanitari tot el tema social tornarà més o menys mesura a normalitzar-se, encara que potser alguns canvis poc a poc saniran consolidant. Els efectes econòmics, crec que no som del tot. Es perdran llocs de treball, tancaran empreses, comerços, bars , restaurants, hotels, indústria cultural i d’oci, etc… Venen uns anys difícils per a molts de nosaltres, i hauríem de ser capaços de trobar la fórmula per a que la transició es faci de la millor i manera per a no deixar a ningú enrere.

La situació ha estat millor, igual o pitjor del que sesperava?

Clarament pitjor. La informació que ens va arribar en un principi sobre la malaltia –inclús entre metges i sanitaris- era que seria com una “grip més o menys forta” i tots ens vam fer una composició mental en aquest sentit. La malaltia ha portat a la major crisi sanitària, social i econòmica que les nostres generacions han conegut.

Quina es la principal dificultat per la Rambla Serveis Funeraris?

Pels treballadors, ha estat com protegir-los per evitar que emmalaltissin, per això vam fer protocols d’actuació, purificant l’ambient fent sovint neteges amb ozó, i sempre amb mascaretes i guants. Ara començarem a fer “tests” per detectar la malaltia. Un altre aspecte que em hagut de treballar, és com poder ajudar a las famílies que havien tingut una defunció i no podien fer el comiat que es mereixien. Ha estat molt dur i molt difícil de gestionar. Es molt inhumà com ha passat en els casos de Covid19, famílies que no han pogut estar/acompanyar/parlar/donar la mà a un pare/mare, avi/àvia, marit/muller durant la malaltia. No shan pogut acomiadar en els darrers moments de la vida i creiem que ningú es mereix aquest final. A més a més, tampoc han pogut fer un comiat amb l’escalf dels familiars, molt necessari per començar el dol. Per altra banda, hem aprofitat aquest mes que no s’han pogut fer vetlles, per ampliar l’oratori i tenir més capacitat, ja que segurament les distàncies i aforaments limitats es mantindran durant un temps. Per aquest motiu, volem oferim a tothom, més comoditat i amplitud per poder celebrar cerimònies amb el màxim de persones que ens permeti l’Estat. Tenim sales de vetlla molt àmplies, on arribem als 100 m 2 , d’aquesta manera serà més fàcil mantenir les distàncies de seguretat en moments tant difícils, com és la mort d’un ésser estimat.

Que els hi diuen els familiars que han perdut un familiar o amic?

Hi ha moltes famílies que han entès molt bé , que son circumstàncies excepcionals i que la Llei sha fet per protegir-nos els uns als altres i aconseguir aplanar la corba de contagis i en definitiva evitar futures morts. Psicològicament, com he dit abans, és molt dur perdre un familiar i no poder acomiadar-lo com cal. Es inhumà no poder donar l’escalf inclús físic que hem de proporcionar. També és molt difícil no poder tenir aquelles darreres paraules que són tan importants – que es recorden sempre- i que en molts casos són aquells darrers consells que ens volen transmetre els familiars que aviat ens deixaran i poder dir allò que mai has gosat dir i que en aquells moments de comiat, és l’única oportunitat.

Què els hi ofereixen vostès?

La Rambla i la Previsió són dues entitats, sense ànim de lucre i que sempre hem estat al servei de la ciutat de Terrassa. Ara fa prop de 60 anys, per la riuada vam sufragar l’enterrament de tots els terrassencs fossin assegurats de la Previsió o no. La solidaritat i la implicació social amb la ciutat formen part dels nostres valors. Per aquest motiu, i ara més que mai, posem a la disposició de la ciutadania de Terrassa les nostres instal·lacions de La Rambla (Rambleta del Pare Alegre, 2) on comptem amb 1.500 m 2 amb 3 sales molt espaioses, zones comuns i dos parkings amb 70 places per a tots.

Oferim: 1-A tots els terrassencs que han sofert la pèrdua d’un familiar un suport psicològic gratuït i especialitzat en com tractar els aspectes relatius a la mort de familiars i amics. 2- En quant saixequi el confinament i puguem tornar a celebrar cerimònies de comiat, també oferim a tots els terrassencs –tant si són mutualistes de la Previsió, com si ho són d’altres entitats asseguradores o si no tenien cap assegurança- poder fer una cerimònia gratuïta i personalitzada a la Sala de Cerimònies de la Rambla Serveis Funeraris. De tal manera que cada família pugui donar aquest “darrer Adéu” al familiar o amic que ens ha deixat en els darrers mesos. També hem posat en marxa la transmissió de les cerimònies per “streaming”. En aquest moments moltes persones no es poden desplaçar per diferents raons. Edat, malaltia, residència a l’estranger, etc.. és un servei molt ben valorat i molt pràctic. 3.- Però volem seguir ajudant a la comunitat de Terrassa, oferint xerrades grupals per a les famílies afectades. Sempre és bo compartir l’emoció i el dolor amb altres persones que estan passant el mateix. Així que, farem un cicle de xerrades amb especialistes en el dol, per ajudar a gestionar-lo més endavant.

Quins passos se segueixen quan hi ha una defunció?

Des del 30 de Març per Llei es van prohibir les vetlles i cerimònies per tothom, siguin difunts per Covid19 o no. En aquest moments quan hi ha una defunció, es fa la recollida del difunt i es trasllada per fer les pràctiques sanitàries corresponents. La caixa mortuòria no es pot obrir i a la inhumació o incineració al cementiri només hi pot acudir el mossèn o un celebrant i com a màxim 3 familiars. Quant estiguem en la Fase 1 del desconfinament, esperem que sigui ben aviat. Es podrà fer la vetlla amb un màxim de 10 persones simultàniament. A La Rambla Serveis Funeraris, tenim sales àmplies i dotades amb gel hidroalcohòlic, així com diferents neteges durant el dia. Així com la cerimònia de comiat, ja sigui laica o religiosa amb un % de capacitat del espai.

Té idea de quan es pot començar a remuntar tot plegat?

En quan es passi a la Fase 1, es podran fer vetlles –amb restricció de 10 persones simultàniament- i vetlles amb limitació a un % de la capacitat, i en las Fases 2 i 3 s’aniran ampliant els % de capacitat i de persones que poden fer la vetlla. En tot cas personalment penso que segurament fins l’Agost o Setembre no podrem estar en una situació que sassembli a lo que podríem pensar com a normal, però ja dic això pot dependre de si hi ha o no un rebrot i de si es troba o no una cura més efectiva de la malaltia o es pot fer un vacunació generalitzada.

Cal suposar que tots els serveis funeraris es troben com vostès? Es així?

Si. Efectivament les normes que es publiquen afecten a tot el sector per igual. 10- Creu que en l’àmbit en el que vostè treballa mai més res serà igual? L’àmbit funerari, penso que canviarà molt lentament. És un àmbit en el que els aspectes socials i culturals estan molt arraigats i com he dit abans, els aspectes socials crec que seran els que es normalitzaran primer i possiblement canviïn menys a curt plaç. Hem potenciat la retransmissió de les cerimònies per “streaming”, que abans es feia molt poc i ara es veu molt útil i necessària, això si que serà un canvi que ha incorporat de cop del Covid i es quedarà.

Molts serveis poden desaparèixer? Com afronten vostès el tema econòmic?

Tal com he comentat en la pregunta anterior, en l’àmbit funerari no esperem canvis sobtats en ocasionats per la pandèmia. La Previsió es una entitat més que centenària, que ha viscut moltes circumstàncies difícils, des de la pandèmia de Grip del 1918, passant per la Guerra Civil, els aiguats del 1962 i ara un altra pandèmia com és el Covid 19. La forma en que afrontarem aquest nou repte serà contribuint dacord amb els nostres valors fundacionals a l’enfortiment del teixit econòmic i social de la ciutat –en cap moment ens hem plantejat fer un ERTO i perjudicar econòmicament als treballadors i famílies, quasi tots els nostres proveïdors són entitats terrassenques amb els que establim relacions a llarg termini- i com entitat sense ànim de lucre, tant a la Rambla Serveis Funeraris com la Previsió, volem seguir introduint millores en l’eficiència de la prestació del servei i així poder oferir un servei funerari de la màxima qualitat, amb més proximitat i empatia vers les famílies terrassenques, i reduint al màxim el cost del servei.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa