L’Institut Escola Pere Viver és un dels molts centres escolars de Terrassa que aquesta setmana planta cara a les “imposicions” del Conseller d’Educació Josep Gonzàlez-Cambray adherint-se a la vaga d’ensenyament convocada pels sindicats educatius de Catalunya. L’avançament del calendari escolar el 5 de setembre ha estat la gota que ha fet tombar el vas, però les queixes del professorat del centre educatiu van molt més enllà. La poca inversió en educació, els canvis en el currículum, o la falta d’estabilització del personal interí, han fet que el professorat digui prou. Noemí Bayona, coordinadora lingüística del centre, i Alae Bonich Idrina, estudiant de 3r d’ESO i representant de l’alumnat, han explicat quina és la situació al centre i com viuen la vaga a Món Terrassa.

El centre educatiu és un Institut Escola públic de nova creació que actualment té al voltant de 60 professors i professores. Al llarg dels cinc dies de vaga convocats -15, 16, 17, 29 i 30 de març- s’han organitzat per repartir-s’ho: “Tot el professorat estem d’acord amb aquesta vaga, però no ens podem permetre fer tots els dies. Hem escalonat els dies per oferir el servei mínim a l’alumnat”, comenta Bayona. L’escola compta amb més de 700 alumnes des de P3 fins a 3r d’ESO, dels quals al llarg dels tres dies que portem de vaga han assistit menys del 30%. Durant el dia, avancen feina o realitzen activitats en grup, però no avencen matèria.

Tercer dia de vaga d’ensenyament a l’IE Pere Viver de Terrassa | Laura Gómez

“Molta gent creu que fem vaga per 7 dies de vacances al setembre, i no és així”, aclareix la coordinadora lingüística. Una de les principals reclamacions de la vaga és que la inversió en educació arribi al 6% del PIB català, com diu la Llei d’Educació de Catalunya, ja que actualment no arriba ni al 4%. “Les mancances econòmiques son una vergonya. Aquí estem intentant construir un institut de nova creació en obres que haurien d’estar fetes des de fa molt, però no hi ha pressupost”. Com a exemple d’aquesta problemàtica, Bonich explica que enguany no tenen microscopis per estudiar la cèl·lula. “Hi ha molt material que no tenim o que hem de compartir perquè no n’hi ha suficients”, com també passa amb llibres de llengua o material d’educació física.

Un dels altres motius de la vaga és el canvi del currículum. “Tocar el currículum és una responsabilitat molt gran. Assignatures com l’art, les ciències socials o la filosofia son cabdals per poder donar una unitat al coneixement”, subratlla Bayona, qui afegeix que aquesta mesura “d’alguna manera significa privatitzar l’educació, perquè si tu vols que el teu fill tingui aquests coneixements l’hauràs de posar a un institut concertat o privat, si pots. Estan segregant més i més, privatitzant una educació de qualitat”. En aquest sentit, opina que el Departament d’Educació se centra en un tipus d’institut de classe mitjana, sense tenir en compte que el centres de barris obrers no compten amb tants privilegis, com és el seu cas.

Cinc alumnes avançant feina en una aula buida del centre escolar | Laura Gómez

Pel que fa el canvi del calendari, no es tracta exclusivament de l’avançament de curs, sinó que des de l’alumnat del centre terrassenc també critiquen que les hores lectives a la tarda no son efectives, motiu pel qual demanen que es passin al matí. A més, professorat i alumnes també demanen l’estabilització del personal interí perquè els alumnes “puguin tenir professors referents que hagin estat aquí molt temps”, i mantenir la co-docència a les aules, és a dir, tenir dos professors per tal que es pugui donar més atenció personal a l’alumnat, un fet que Bonich valora positivament.

A tot això, el centre lamenta com s’ha dut a terme aquest canvi, sense consultar-ho ni arribant a cap consens. “El professorat i l’alumnat som els que vivim la realitat educativa, i com a tal hauríem de poder dir la nostra opinió, i posteriorment arribar a un consens. El que no pot ser es que es vingui una llei directa sense ser consensuada, perquè es una imposició que afecta la nostra vida diària. Ens ha semblat una falta de respecte, ja que la nostra feina és totalment vocacional, son moltes hores i una tutoria constant”, reclama Bayona, que considera que prendre decisions unilaterals sense tenir el recolzament del professorat és una “bestiesa”.

Així doncs, el centre -així com moltes altres escoles de Terrassa que reclamen el mateix- viu un “maltractament” per part del Departament d’Educació, perquè “no ens han escoltat i no ens han demanat cap opinió”. De moment, l’Institut Escola Pere Viver seguirà reclamant per la millor educació que puguin tenir els seus alumnes, qui es troben en la mateixa lluita que el professorat. Els propers dies de vaga convocats son el 29 i 30 de març, a més de la convocatòria de vaga del dia 23 de març per la sentència del 25% del castellà a les aules.

Nou comentari

Comparteix