La botiga Nikochan i l’entitat cultural de Terrassa dedicada a la cultura friki Frikassa han demanat posar a un carrer de la ciutat el nom d’Akira Toriyama, creador de sèries mítiques com Bola de Drac o Dr. Slump, influents a casa nostra i a nivell mundial. Des de l’entitat, en col·laboració amb l’establiment, s’ha presentat una proposta de resolució al Ple Municipal que es debatrà el mes d’abril per tal de reconèixer l’obra del mangaka, traspassat aquest mes de març, una persona “que ha marcat i marca la vida de milers de persones a tot el món”.
Gala Porté i Ariadna Closa, de la Frikassa, i Albert Mestres, de la botiga Nikochan, han dut a terme una roda de premsa aquesta tarda de dijous per explicar tots els detalls de la proposta. Consideren que posar el nom de Toriyama a un carrer de Terrassa no és només homenatjar l’autor, sinó “reconèixer l’impacte que té a la societat un gènere com el manga, que sovint ha estat menystingut”.
Des de la botiga de còmics va compartir la proposta a les xarxes socials i va tenir molt bona rebuda. Mestres apunta “no s’esperava que hi hagués tant rebombori” i es mostra molt agraït pel suport. Fins i tot l’alcalde Jordi Ballart va agrair que li fessin arribar aquesta proposta “tan bonica”.
Toriyama, “clau” per l’interès de la cultura japonesa i per la normalització lingüística a Catalunya
El motiu principal pel qual consideren que cal homenatjar Toriyama és perquè la seva obra -especialment Bola de Drac- va ser “clau” per despertar l’interès en l’animació japonesa, el manga i la cultura nipona al nostre país. I tot això, en català: “L’èxit de l’anime a casa nostra va ser clau per a la normalització lingüística”, apunten.
“Bola de Drac i Dr. Slump van ser animes pioners a Catalunya, però els van seguir molts més, cosa que va general una programació infantil i juvenil extremadament popular a tot el territori de parla catalana. Això va apropar la llengua a milers de llars de tot el territori en un moment en què s’estaven fent grans esforços per normalitzar la llengua”, expliquen. “Totes les sèries del Super3 o 3XL no haurien tingut tanta bona rebuda si no hagués estat per Toriyama”.

La normativa del nomenclàtor no permet iniciar l’expedient de sol·licitud fins que no hagin passat cinc anys des de la mort de la persona, i son conscients que pot passar temps fins que la proposta sigui una realitat, però apunten que “l’impacte de Toriyama d’aquí a cinc anys continuarà sent el mateix”. En aquests moments ja està presentada la proposta de resolució, però falta entrar la instància al servei del nomenclàtor perquè pugui ser valorada.
Un mural que mostri la relació de Toriyama i la societat catalana
Més enllà del nom de Toriyama en un carrer, Frikassa també proposa una acció artística on es vegi la relació entre la seva obra i la societat catalana. En aquest cas, plantegen crear un mural de castellers amb personatges de sèries de Toriyama.