El Ple comarcal ha aprovat una moció de les CUP-CAV per a controlar la proliferació de les apostes en línia i cases de joc i prendre mesures de prevenció davant la ludopatia. La moció ha comptat amb els vots favorables dels grups comarcals del PSC, PDeCat, ERC, Entesa, les CUP-CAV i Ciutadans. I amb l’abstenció del Partit Popular.

MOCIÓ

Les cases d’apostes i joc s’estan estenent i normalitzant com a part important de l’oci i en els darrers mesos s’ha assenyalat un nou creixement d’aquestes. Sempre hem defensat les polítiques de prevenció i per aquest motiu creiem que cal que les administracions distingeix les cases d’apostes de model de negoci dins del camp de l’oci i evidencien les problemàtiques socials que genera aquest sector.

Creiem que cal prendre mesures i a més cal estudiar l’impacte negatiu que pot tenir en l’economia i la salut de la població i corresponsabilitzar amb campanyes de prevenció de la ludopatia. Des de fa uns anys han proliferat els esports en televisió, ràdio, premsa escrita, xarxes socials, etc. de cases d’apostes esportives en línia. Unes cases d’apostes que insereixen la seva publicitat en esdeveniments esportius, especialment en les retransmissions esportives i que fins i tot arriben a utilitzar estrelles del futbol que són referents per a milers de joves o presentadors de TV per a animar als televidents al fet que apostin.

És normal trobar aquests anuncis entre sèries i programes que es veuen en família amb el que tot això pot comportar. Aposta, Aposta! Juga, Juga! Tot ràpid i sense que surti mai tot el que la gent perd, ja que l’objectiu ha estat des del primer moment, crear un sistema de joc molt més addictiu, sense pauses, amb bons «gratis» d’entrada, i sobretot amb una immensa inversió en aquesta esmentada publicitat.

Hi ha 796.331 usuaris actius a les cases d’apostes, segons l’últim Informe Trimestral del Mercat del Joc En línia, un 25,47% més que en el mateix segment de 2017. No només correspon a les apostes esportives, també a pòquer, casino i bingos virtuals. Fins a setembre de 2017, els operadors van gastar més de 140 milions d’euros a promocionar-se. A Espanya hi ha més de mig centenar d’empreses amb llicència en el negoci en línia i presencial. Aquest informe també apunta les dades de la Direcció General d’ordenació del joc que facilita les xifres invertides en apostes, les quals han batut totes les expectatives arribant als 1501,27 milions d’euros en jocs en línia, certificant així que l’increment s’ha produït en el moment que les cases d’apostes han arribat als barris treballadors.

El joc patològic és un trastorn que figura entre les addiccions de tipus comportamental en les classificacions mèdiques i psicològiques. Consisteix en la pèrdua del control del comportament en relació al joc que es caracteritza per tenir greus conseqüències per a les persones com a problemes acadèmics, laborals, econòmics, socials i/o legals associats al joc. Es tempta a la classe treballadora, que té dificultats per accedir a un treball estable donat l’enorme atur crònic, al fet que arrisquin les seves rendes guanyades en treballs precaris. No és estrany que en els barris i localitats on menys renda hi ha, sigui on les polítiques neoliberals més efectes negatius causin a través de les cases d’apostes. Aquestes afecten especialment la joventut, on la falta d’expectatives i d’un futur estable és el brou de cultiu perfecte per a dosis ràpides d’adrenalina on aconseguir diners sense esforç.

Cal remarcar que la població que més consumeix en aquests establiments són joves d’entre 18 i 45 anys i la comarca no és una excepció. Tampoc és admissible que les cases d’apostes augmentin dia a dia els seus beneficis i deixin a les famílies i al conjunt de la societat l’obligació de costejar íntegrament el tractament de les persones a les quals han enganxat. És de justícia, per tant, augmentar la contribució que els beneficis d’aquestes empreses han de fer al conjunt de la societat perquè es pugui tractar de manera eficaç a les persones addictes al joc i perquè es puguin investigar aquests mecanismes i prevenir futures addiccions.

De forma física o a través d’Internet, el que s’amaga darrere de cada aposta és el mateix: et fan creure que no és necessari treballar per a generar riquesa, que pots invertir els teus diners i, si ho fas bé, ho multiplicaràs. Aquest conte liberal obvia que el teu benefici implica que algú com tu està perdent els seus diners, també òbvia que un dia has guanyat però al següent pots perdre molt més. No és qüestió de manera que, en última instància, sigui l’amo de la casa d’apostes l’únic que guanyi, és qüestió de matemàtiques.

És el moment que les diferents institucions adaptin la normativa a la realitat social, econòmica i tecnològica de l’activitat del joc abans que es converteix en una xacra sense retorn. Plantegem en aquesta moció una sèrie de mesures, a escala municipal i supramunicipal, per eradicar aquesta problemàtica. Per un costat entenem que és necessari prohibir la publicitat d’aquests locals i frenar la seva expansió a través de les ordenances o les normes urbanístiques, també són importants les mesures de prevenció davant la ludopatia i, finalment, plantegem una sèrie de propostes en l’àmbit fiscal per a gravar l’activitat de les cases d’apostes i del joc en línia.

Per tot això, el grup comarcal de CUP-PA CAV: ACORDS

PRIMER: Instar el Govern de l’Estat a reformar la Llei General de la Comunicació Audiovisual i la Llei General de Publicitat perquè es reguli la publicitat de les Cases d’Apostes i es prohibeixi el que aquestes empreses puguin publicitar-se per a fer efectiva la protecció del públic infantil i juvenil i a impulsar el Reial decret de Comunicacions Comercials de les Activitats de Joc i de Joc Responsable amb l’objectiu de restringir la publicitat per a jocs i apostes en línia.

SEGON: Instar el Govern de la Generalitat que, igual que passa amb el gremi de tabacaires o farmàcies, limiti l’obertura de les cases d’apostes físiques mitjançant l’establiment d’un mínim de metres de separació o per nuclis de població, per a frenar així la seva expansió.

TERCER: Instar el Govern de la Generalitat que prohibeixi les terminals d’apostes esportives en salons de joc, bingos, casinos i bars o establiments de restauració.

QUART: Instar el Govern de la Generalitat a augmentar el tipus aplicable en l’Impost sobre Activitats del Joc per a les cases d’apostes i del joc en línia.

CINQUÈ: Instar el Consell Comarcal que estengui la petició als municipis de la comarca per a portar a terme diferents mesures per eradicar la problemàtica del joc i les apostes. Aquestes mesures poden ser estudiar la revisió de les ordenances o del PGOU per a introduir limitacions urbanístiques a la implantació de locals d’apostes en els voltants d’espais freqüentats per la infància, l’adolescència i la joventut, com els centres educatius, culturals, esportius o juvenils fixant una distància mínima de 500 metres; que a través de l’Ordenança de Publicitat es reguli l’eliminació de qualsevol cartelleria del mobiliari urbà o de l’espai públic d’aquest tipus d’establiments, cenyint-se exclusivament als cartells del mateix local incloent únicament el nom i sense cap mena de publicitat; que es realitzin activitats informatives en els centres escolars per a aprofundir en l’ús que fan els joves dels jocs en línia i d’apostes i en els possibles problemes derivats d’aquest ús i al fet que posi en marxa models d’oci i espais de socialització gestionats directament per la joventut on puguin desenvolupar un oci sa, que potenciï el coneixement, l’esport i les arts.

Així mateix que es reforci la formació de la Policia Local de manera que es familiaritzin amb les infraccions més habituals relacionades amb les apostes i el joc, particularment en l’accés de menors d’edat, persones incapacitades legals i persones amb l’accés al joc legalment restringit; i que els ajuntaments puguin sol·licitar als equips, clubs, entitats esportives locals i als seus jugadors a col·laborar perquè no s’identifiqui l’esport amb les apostes, assumint la seva responsabilitat social, eliminant la publicitat de les cases d’apostes, posant en marxa campanyes de conscienciació i no signant convenis de col·laboració ni patrocinar a entitats esportives que facin publicitat de les cases d’apostes. També demanar als ajuntaments que no realitzin cap mena de col·laboració amb aquests establiments on es pugui normalitzar la seva presència al territori. Com pot ser publicitat en esdeveniments esportius impulsats des del Consistori o en el cicle festiu.

Nou comentari