La placa pot passar desapercebuda per aquelles persones que hi passen sovint, ja sigui per anar a portar els nens a algun de les escoles properes, de camí al Centre d’Atenció Primària (CAP Sant Llàtzer) o a l’Hospital Universitari Mútua Terrassa, o pels vianants que el fan servir com a drecera o alternativa al sempre congestionat passeig del Comte d’Ègara. Es troba situat just a l’entrada del carrer Sant Jaume, al número 2, fent cantonada amb el carrer Puig Novell.

El seu significat no deixa lloc a dubtes: és una imatge de Sant Jaume sobre rajola de València. I tal com es pot veure a la part superior, els veïns la van col·locar l’any 1940. El que sovint no es recorda és que en el seu lloc hi havia una altra placa que va ser retirada l’any 1936 i portada a la Biblioteca-Museu Soler i Palet, tal com explica l’exregidor Jordi Plana en el seu blog.

Casa de naixement del fundador de Joventut Catòlica

En aquesta casa va néixer en Gabriel Trias i Badia, fundador de la Joventut Catòlica, avui Centre Social Catòlic, conegut popularment com el Social, situat al carrer de la Font Vella. La casa també va ser la seu del “Círculo Tradicionalista” (1925), d’inspiració monàrquica carlista i cristiana.

La primera referència que tenim d’aquest carrer data de l’any 1785, en un document del notari Torrella, datat el dia cinc d’abril de 1785, hi ha escrit: “… a migdia queda dit caminet que va des del Convent de Sant Francesc, de frares menors recol·lectes, al Puig Novell, mediant a ponent amb pati establert a Jaume Esteve, i a tramuntana amb lo mencionat camí o carrer de Cases…”

L’any 1840 el carrer de Sant Jaume tenia 10 cases. A la casa núm 6 hi va néixer qui fou alcalde de Terrassa, Joan Vallhonrat i Prat (1867, Terrassa – 1915, Terrassa), Vallhonrat i Prat fou alcalde de Terrassa durant el mandat municipal del 01/01/1906 – 06/03/1909.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa