Com era el Portal de Sant Roc als anys 60 del segle XX? Santi Rius ens n’explica alguna cosa. Al mig hi havia una plaça arbrada que era coneguda com de Clavé, amb una bassa i una escultura.
A la dreta hi havia l’antic edifici de l’estació dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, “els catalans”, un patrimoni únic que es va enderrocar amb el soterrament i que va deixar pas a un gran edifici d’habitatges i oficines, que és el que ara podem veure allà. També hi havia el bar L’Orfeón”, un lloc on s’hi anava a jugar al futbolin i al billar. No ens n’oblidaem d’una parada dels taxis, amb uns models d’automòbils ben típics de l’època. Darrere els arbres de la plaça s’hi trobava l’accés a uns urinaris públics.
A l’esquerra descobríem el bar anomenat “La Polar”, que era molt popular en aquells anys i, per últim, un guàrdia urbà al bell mig de la Rambla i que feia com de “semàfor” vivent, tot reconduint un escàs trànsit, ja que en aquells anys fins i tot era fàcil trobar aparcament al Centre. Un agent que en època nadalenca rebia mil i un regals de la ciutadania, que els deixava al seu costat.
Records del segle XIX
L’any 1881 l’Ajuntament va acordar la demolició del portal de Sant Roc, ja que es trobava en estat ruïnós, per la qual cosa la imatge de Sant Roc que hi havia sobre el portal es va traslladar a una nova capelleta construïda a l’última casa de la dreta de la plaça Clavè. Durant la guerra civil la imatge va ser destrossada. L’any 1940 es va restablír en el seu lloc una imatge.
Ara vivim moments d’incertesa del Portal de Sant Roc i de la plaça d’Anselm Clavé, amb el dubte sobre què passarà amb l’aparcament soterrat, si es refarà i tornarà a obrir o desapareixerà per sempre més, tot esperant per fer un nou disseny exterior i convertir-lo en un espai agradable i digne, i que sigui un lloc que permeti donar la benvinguda als turistes que arriben a Terrassa a través de l’estació Rambla dels FGC.