Gerra d’aigua freda per a Can Parellada que ha vist com quedava fora de la primera convocatòria del Pla de Barris i Viles 2025-2029 impulsat des de la Generalitat de Catalunya. Aquest divendres dia 19 de desembre, el president Salvador Illa ha anunciat en un acte a Mataró quins seran els vint municipis que han estat seleccionats per rebre l’ajut per tirar endavant els projectes de rehabilitació i cohesió social. I Terrassa no hi apareix.
Illa ha recalcat que en total s’han presentat 83 projectes “de gran valor. És la prova que Catalunya té uns ajuntaments dinàmics, preparats i amb projectes per fer realitat”. D’aquests se n’ha fet una tria i se n’han escollit 20, en els quals s’hi farà una inversió global de 412 milions d’euros -uns 232 milions corresponents a l’administració catalana i la resta aportada per les administracions locals. Els 20 municipis d’aquesta primera convocatòria són: Barcelona, Santa Coloma de Gramenet, Santa Perpètua de Mogoda, Mataró, Lleida, Tarragona, Reus, la Pobla de Segur, Manresa, Amposta, Torrelameu, Solsona, Figueres, Olot, Vic, Girona, la Seu d’Urgell, Calafell, Sant Joan Despí i Tortosa.
L’únic llum d’esperança per al projecte de Can Parellada és que el president ha avançat que hi haurà una nova convocatòria d’ajuts “que s’obrirà la primavera de l’any vinent”, i ha fet notar que en total “estem parlant de 1.600 milions d’euros en cinc convocatòries, amb una inversió directa de la Generalitat de 1.000 milions, sumada als 600 milions que aportaran els ajuntaments”
Un projecte de millora “urbana, ambiental i social”
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, ha recalcat que el Pla de Barris “forma part d’aquesta manera de fer catalana: tenir cura de les nostres coses”. I ha afegit que suposat una inversió per “enfortir l’espai públic on vivim, fet que contribueix també a reclamar valors com tenir una vida digna, el respecte entre els veïns i veïnes, el valor de la llar, que es refà si el barri fa goig, o, fins i tot, que un es troba bé amb si mateix, a casa i al barri”.
El projecte “Connectem Can Parellada” optava a la subvenció amb la voluntat d’estar enfocat “per al millorament urbà, ambiental i social”. La candidatura respon a “un treball de diagnosi de necessitats i prioritats elaborat conjuntament per les entitats, el veïnat, els agents del territori i els serveis municipals”. El projecte està previst fer-lo en una durada de 5 anys i el seu cost hauria d’oscil·lar entre els 6 i els 25 milions d’euros. Des del Consistori apuntaven quan es va fer oficial la presentació de la candidatura que s’havia demanat a la Generalitat 18,7 milions, mentre que els 9,5 restants els aportarien les arques municipals.
L’alcalde respon: “Esperem que la decisió no respongui a criteris polítics”
L’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, ha lamentat la decisió de Govern ja que consideren que el projecte “contenia un bon equilibri entre els tres àmbits d’actuació – transformació física, ecològica i sociocomunitària – que demanava la convocatòria”. El líder de Tot per Terrassa ha llançat un dard cap als socialistes deixant anar que “confiem que aquesta decisió no respongui en cap cas a criteris polítics, sinó a una valoració estrictament tècnica i aplicada amb paràmetres objectius i equànimes amb la resta de projectes presentats per d’altres municipis”.
Per últim, l’alcalde ha volgut agrair la implicació de les entitats, el veïnat, els agents del territori i els serveis municipals, que van elaborar de manera conjunta i col·laborada el projecte «Connectem Can Parellada», que inclou 28 actuacions i ha afegit que “el Cconsistori, manté el seu compromís amb la millora del barri de Can Parellada, ja sigui amb projectes que es consideren estratègics i que s’executaran amb recursos propis, com optant a d’altres convocatòries d’ajudes que puguin plantejar diverses administracions”.
Conforme es contempla a les bases de la convocatòria, l’Ajuntament de Terrassa presentarà al·legacions a la resolució del Pla de Barris, per tal que es reconsideri la decisió d’excloure el projecte de Terrassa de les ajudes.

