El Servei Català de Trànsit (SCT) posa en marxa avui una nova campanya de conscienciació viària que té com a objectiu prevenir i evitar els accidents de ciclistes, un dels col·lectius més vulnerables de la xarxa viària. Des del 2010 han mort 81 ciclistes a les carreteres catalanes i 641 més han resultat ferits de gravetat.

Posant el focus en els darrers anys, el 2021, fins avui, han perdut la vida 4 ciclistes en zona interurbana, 3 homes i 1 dona. En tot l’any 2020, van morir 9 ciclistes en carretera, 8 homes i 1 dona i l’any 2019, 9 ciclistes també, tots homes. Totes les víctimes mortals d’aquests anys, excepte una, van ser provocades per col·lisions entre la bicicleta i un altre vehicle. Només en un cas del 2020, només hi havia el ciclista com a únic usuari implicat.

Amb el lema, “Evitem-ho” l’acció divulgativa mostra la fragilitat dels ciclistes i incideix en la importància del respecte mutu entre aquest col·lectiu i la resta d’usuaris de la carretera. L’espot vol transmetre la necessitat, d’una banda, de més percepció del risc i consciència de la pròpia vulnerabilitat als ciclistes, i de l’altra, respecte i col·laboració als conductors de vehicles motoritzats. En aquest sentit la campanya apel·la a una responsabilitat compartida i una convivència respectuosa a la xarxa viària per reduir la sinistralitat dels ciclistes i assolir en un futur no massa llunyà la xifra de 0 ciclistes morts a les nostres carreteres.

La narrativa de l’anunci està basada en fets reals i entrellaça dues perspectives d’un mateix fet que és un accident de trànsit en què va morir un ciclista. L’espot, filmat amb actors, mostra com un grup de ciclistes porta un de ram de flors en una carretera per recordar la víctima, mentre un amic recorda i narra el fatídic moment. En l’anunci també es relata l’altra cara de la moneda: com va viure el sinistre el causant de l’accident i com l’acompanya el sentiment de culpabilitat. L’acció comunicativa també vol fer palès que darrere dels accidents de trànsit s’arrosseguen unes seqüeles inesborrables per conscienciar de la necessitat d’una corresponsabilitat de tots a peu de carretera. 

La nova campanya “Evitem-ho” es difondrà durant el que resta d’aquest any a través de televisió, cinemes, mitjans digitals, xarxes socials i circuit de banderoles. Els elements comunicatius de la campanya són:

  • 1 espot de 30” i una versió més curta de 20”
  • 1 gràfica de premsa i circuit de banderoles
  • Adaptacions creatives per a la campanya display amb banners
  • Adaptacions creatives per a la campanya a les xarxes socials
  • Redaccionals

Tot i que és una campanya de sensibilització viària sobre ciclistes, els destinataris d’aquesta nova acció de conscienciació són tots els usuaris de la carretera. La fragilitat d’aquest col·lectiu fa que paguin molt car tant un error seu com una negligència o distracció d’un conductor d’un vehicle a motor. Tots els usuaris de tots els vehicles han de fer una conducció responsable i conscient per evitar que més ciclistes morin a les carreteres.

Nou comentari