El Barnahus ja funciona des del 2024 al Vapor Gran de Terrassa, al centre de la ciutat, però estava pendent que comencessin les obres de l’espai definitiu per a aquest servei que atén casos d’infants i adolescents víctimes de violència sexual. En visita aquest dilluns al centre, la consellera de Drets Socials, Mònica Martínez, ha manifestat que confia que aquesta nova seu estigui acabada el novembre que ve, al barri de la Zona Esportiva, perquè es posi en marxa el desembre. A més, la consellera ha anunciat que, en els pròxims dos o tres mesos, es començarà a augmentar en dos professionals més cada un dels 54 Barnahus a Catalunya, amb una inversió addicional de la Generalitat de prop de 19 milions d’euros.
“Anunciem una inversió de 18,8 milions d’euros anuals addicionals per enfortir tot el sistema de prevenció i de protecció de la infància i l’adolescència i que es destinaran a reforçar els equips dels centres”, ha declarat Martínez, acompanyada del regidor de Serveis Socials de l’Ajuntament de Terrassa, Noel Duque. “Es farà amb dos professionals més: un coordinador o coordinadora i una persona de tipus administratiu, per donar suport a aquests treballadors i treballadores socials i que tinguin el temps i la dedicació necessaris per a tots aquests nens i nenes”, ha detallat la consellera.

En concret, la responsable del Govern ha xifrat l’augment de personal de 600 a 700 treballadors dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAiA) “per poder assumir l’increment dels casos de risc que es detecten en els últims anys associats al creixement poblacional de Catalunya”. L’agument en dos professionals de cadascun dels Barnahus es farà a partir de la revisió del contracte programa de la Generalitat i els ajuntaments hauran de fer els tràmits de contractació de personal, amb un finançament que ha d’arribar “en els propers dos o tres mesos”, segons la consellera.
D’altra banda, Martínez ha fet públic una ampliació del model SIS, els sistemes d’intervenció socioeducativa, “amb un vessant encara més preventiu i modalitats properes al lleure educatiu”. “És una porta a acompanyar les famílies i reforçar les competències parentals i maternal per poder ajudar els seus fills i filles”, ha emmarcat la consellera.
Una nova seu a Terrassa a la Zona Esportiva
Respecte al Barnahus de Terrassa, que Martínez ha visitat amb el regidor Duque, conjuntament amb directors del departament i tècnics municipals, la responsable del Govern ha manifestat que confia que “al novembre, ja es pugui obrir la nova seu”. “Terrassa ja té un Barnahus que funciona, però estem en construcció de la seu definitiva i confiem que ben aviat els serveis s’hi puguin traslladar”, ha desitjat d’una construcció, en un solar cedit per l’Ajuntament entre els carrers dels Jocs Olímpics i d’Alexandre Riquer, que ha de durar deu mesos amb un cost d’1,4 milions d’euros.
“Com en qualsevol actuació d’aquest tipus, es poden produir endarreriments per motius sobrevinguts durant l’execució”, ha fet saber posteriorment en un comunicat el mateix departament, tot afegint que “la previsió és que l’edifici pugui estar finalitzat i a punt per entrar en servei el desembre de 2026”.

Per la seva part, Duque s’ha mostrat satisfet amb els anuncis de la consellera. “Sempre és millor que la seu sigui definitiva i estem molt contents que al novembre ja comenci a funcionar”, ha agraït el regidor. “És una gran notícia tenir més mans per treballar en aquesta línia”, ha continuat sobre el próxim increment de personal, tot lloant “la línia que ha agafat la Generalitat” en aquest àmbit. “La finalitat és que ningú marxi del nucli familiar i, qui marxa, hi pugui tornar”, ha posat Duque com a objectiu.
Actualment, la Barnahus de Terrassa compta amb una coordinadora, dues treballadores socials, dos psicòlegs i una administrativa. A més, el departament de la Generalitat aporta dos tècnics que fan de porta d’entrada dels casos i en fan el seguiment, derivació i avaluació. També s’hi desplaça personal de l’equip tècnic penal, metge forense, professionals d’atenció a la víctima del departament de Justícia, així com pediatre, infermera o psicòlegs del departament de Salut. Al llarg del 2025, a Terrassa es van atendre 539 nens i nenes i es van gestionar 660 expedients, segons dades de l’EAiA i, concretament, al Barnahus egarenc van ser 420 casos procedents de tot el Vallès Occidental.

