Aquest dimarts dia 20 de juny comencen les obres de pacificació al voltant de la plaça de Mossèn Jacint Verdaguer, entre els carrers del Nord, Passeig, Sant Ignasi i Sant Leopold de Terrassa. Es tracta d’un projecte pressupostat en més de 350 mil euros, finançat a través dels fons europeus del Next Generation. L’actuació afectarà més de 1.300 metres quadrats i vol ser una prolongació de l’illa de vianants que s’està estenent pel Centre de la ciutat.
El govern municipal considera que Jacint Verdaguer és una de les portes d’accés a la zona de vianants, i té una gestió complicada. Perquè en la plaça es concentren les circulacions de vehicles provinents del Passeig, del Nord i dels vehicles vinculats a la seu central de Correus a Terrassa, just allà. Això fa que hi hagi trànsit constant i que s’hagin habilitat diferents zones d’aparcament rotatori que donen “una imatge poc amable a la plaça i entorn”.
Amb motiu de l’inici d’obres l’accés als garatges dels següents carrers estarà permès, en doble sentit: carrer del Nord, entre els carrers de la Societat i la Mina, carrer del Mas Adei, entre els carrers de Sant Valentí i la Mina i entre els carrers de Sant Joan i la Mina, i carrer de la Creu Gran, entre el carrer de Sant Antoni i la plaça de la Creu Gran. Es podrà circular pels carrers del Nord (fins el carrer de la Societat), de la Societat i de Garcia Humet.
Per dirigir-se al sector nord del nucli urbà de Terrassa des de la plaça del Doctor Robert, es podrà circular pels carrers del Passeig i Sant Leopold. Els autocars hauran de fer-ho pel pont del Parc de Vallparadís, l’avinguda de Jacquard i el carrer de Prat de la Riba o la carretera de Castellar. Mentre durin les afectacions, els autobusos urbans de les línies 3, 6, 7 i 10 circularan pel Pont del Parc de Vallparadís, l’avinguda de Jacquard i el carrer de Prat de la Riba. S’anul·larà la parada “Creu Gran” del carrer de Sant Antoni.
El vianant ha de passar a ser el protagonista, no el cotxe
Una de les principals apostes en aquesta remodelació de la plaça és la vianalització complerta i, per tant, l’eliminació de tot l’aparcament, tant de vehicles com de motocicletes. El projecte és conscient que en l’actual zona d’estacionament hi ha places de zona blava, però també de càrrega i descàrrega; i també dues places per a minusvàlids, i que aquestes darreres caldrà ressituar-les (està previst ubicar-les al final del carrer del Nord, al principi del carrer Sant Leopold o a l’inici del carrer Sant Isidre).
D’aquesta manera, amb la nova ordenació es busca “donar prioritat al vianant afavorint l’accés al centre i també donar la qualitat necessària a la urbanització”. És a dir, “l’objectiu a assolir és revertir la prioritat, que ha de ser del vianant, en detriment de la del vehicle, i fer-ho amb una urbanització sostenible que respecti el cicle de l’aigua i suposi una millora ambiental global”.
A més de la zona urbanística, el projecte de remodelació de la plaça té present que hi ha diverses edificacions patrimonials d’interès recollides al catàleg del Pla Especial de Patrimoni històric-arquitectònic-ambiental de Terrassa, a les quals s’ha de parar atenció i s’ha de cuidar, perquè no es vegin afectades durant les obres. Estem parlant del Magatzem Corcoy, el Magatzem Miquel Boix, l’Impremta Ventayol i l’Escola d’economia domèstica (Escola municipal La Llar).
Els objectes del projecte de remodelació de Jacint Verdaguer
- Donar continuïtat a la imatge de l’Àrea de vianants del centre de Terrassa i per tant seguir amb l’ús de peça ceràmica vermella per als paviments de vianants, i puntualment l’asfalt vermell quan les demandes de trànsit ho requereixin.
- Convertir la infraestructura verda en un dels eixos principals del projecte, amb parterres que donen caràcter paisatgístic i contribueixen al principi de gestió de les aigües. La vegetació respondrà a aquesta particularitat i serà l’oportunitat per a introduir arbustos adaptats a aquestes condicions que contribuiran a enriquir l’ecosistema i el paisatge.
- Garantir la visibilitat del patrimoni arquitectònic, de les façanes catalogades de l’àmbit, i per aquesta raó es proposa que la ubicació dels nous arbres no sigui mai al davant d’aquestes façanes, i que la vegetació entapissant i arbustiva emmarqui l’edificació donant-li color i moviment.


