MónTerrassa
La Zona Blava a Can Roca es debat al Ple de Terrassa

Durant el Ple municipal del passat 18 de juliol va tenir lloc la intervenció ciutadana de Gerard Juan León, un veí del barri de Can Roca que va criticar la implementació de la Zona Blava a aquesta part de la ciutat. Durant la seva intervenció, Juan va recalcar que “la proposta de zona blava es pot implementar al barri de Can Roca des de la perspectiva arquitectònica, però des de la perspectiva ètica i de convivència, perjudica notòriament l’activitat diària del veïnat”.

Així mateix, va recordar que la implantació d’aquest tipus d’aparcament regulat “ha estat reculada a causa de la protesta veïnal dels veïns de Can Roca i del Bon Aire”, però denuncia que “les improvisacions” posteriors a corregir aquesta mesura “està provocant incertesa, dificultats de mobilitat i estacionament al veïnat i mala imatge del barri”. D’aquesta manera, Gerard Juan León va proposar que es retiri la implantació de la zona blava al seu barri i que es millori i s’adapti l’espai d’aparcament de sorra de l’Avinguda de Lacetània, per tal d’ampliar l’oferta d’aparcament de Can Roca.

Per la seva banda, Xavier Cardona, regidor de Mobilitat, va recalcar que aquesta Zona Blava “va venir motivada per la petició d’uns comerciants a l’Avinguda del Parlament”. Tot i això, Cardona va reconèixer que la seva implementació “va generar una controvèrsia, ja que van sortir veus a favor i en contra”, però destaca que “posteriorment, vam seure amb les persones que estaven a favor i en contra per arribar a un punt d’equilibri”.

Intervenció íntegre al Ple municipal del 18 de juliol

Soc en Gerard i soc veí de Can Roca. En relació a la meva intervenció sobre la implantació de la zona blava al barri de Can Roca de Terrassa, cal esmenar que els efectes i els motius pels quals es porta a terme aquesta implantació ja estaven resolts a causa de la creació de l’aparcament soterrani dels ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya al desembre del 2020, el qual disposa de 192 places d’aparcament.

A més, degut a l’obertura del nou supermercat Consum, a l’Avinguda Béjar, en cantonada de l’Avinguda Parlament, aquest també disposarà d’un ampli aparcament en preferència pels clients d’aquest establiment. I també cal remarcar que anterior a la implantació hi havia dues places d’aparcament express a l’Avinguda Parlament i la plaça express al carrer Verga, i les zones de càrrega i descàrrega per a la capacitat per a uns vuit vehicles aproximadament. A banda del raonament municipal, que des del nostre punt de vista no correspon amb la realitat del barri, els aparcaments regulats previs a la implantació no estaven degudament promocionats ni vinculats al comerç del barri de Can Roca.

Les actuacions incíviques, com són l’estada dels vehicles de llarga durada a les zones de càrrega i descàrrega, en zones express, a sobre de les voreres o en doble fila, no estaven degudament controlades ni sancionades per les autoritats pertinents, aspecte que fa que l’Avinguda Parlament es col·lapsi. L’espai d’aparcament a l’Avinguda de Lacetània precisa d’una reestructuració per tal de millorar l’accessibilitat de vehicles i establir un ordre d’estacionament de vehicles i així, paral·lelament, ampliar l’oferta d’estacionament. Això no només pel veïnat ni pels comerços, sinó també pels visitants que volen assistir a la Anella Verda i per la bona imatge del barri.

La proposta de zona blava que presenta l’actual equip de govern de l’Ajuntament de Terrassa es pot implementar al barri de Can Roca des de la perspectiva arquitectònica, però des de la perspectiva ètica i de convivència, perjudica notòriament l’activitat diària del veïnat. En concret, perjudica les persones en situació de més vulnerabilitat, com són els veïns i les veïnes que no disposen d’un aparcament privat. Entre aquests veïns i veïnes, les famílies amb menors o la gent gran. A nivell d’inversió i de guanys a curt i a llarg termini, l’informe que manté vigent l’Ajuntament de Terrassa queda obsolet degut a que s’han hagut de desactivar les places de zona blava del tram de l’Avinguda Parlament, de l’altura del carrer Sabadell a l’altura de l’Avinguda de Lacetània, i s’ha hagut de presentar una de les tres màquines d’adquisició d’etiquet de zona blava.

A més, s’han hagut d’improvisar diverses actuacions les quals no estan reflexes a l’informe sol·licitat i pel qual emetem aquesta intervenció. Desplaçaments i una eliminació de zona de càrrega i descàrrega o creació de noves places després. El que sí que cal remarcar és que el que sí que és vigent a nivell pressupostari són les despeses que s’han invertit en la creació de l’aparcament regulat.

Aquesta despesa cal sumar-hi altres despeses com la retirada de pintura de les places de la zona blava i les actuacions realitzades a posterior de les reunions amb les associacions de veïns de Can Roca i del Pla del Bon Aire. També és important exposar que els guanys a curt i a llarg termini exposats a l’informe, ara per ara, seran menors a causa de l’eliminació de gran part de les 60 places creades per a regular l’estacionament del barri.

La implantació d’aquest tipus d’aparcament regulat ha sigut reculada a causa de la protesta veïnal dels veïns de Can Roca i del Bon Aire. Les improvisacions posteriors a corregir aquesta mesura municipal no exposades al pla d’estacionament sol·licitat i està provocant incertesa, dificultats de mobilitat i estacionament al veïnat i mala imatge del barri. A l’explicació municipal de la zona blava s’exposa de forma genèrica i no de forma particular en quant a la situació del barri de Can Roca. Per tant, manca de veracitat envers les conseqüències i beneficis comunicats a l’informe de l’Ajuntament.

En la conclusió es detecta una manca de dades subjectives i o de recull quant a les causes dels estacionaments, persones passatgeres dels ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, raons d’alguns vehicles aparcats de manera continuada a la mateixa plaça d’aparcament, etc. Donada aquesta resposta, valorem que considerar procedent la implantació de l’aparcament d’estacionament regulat en format de zona blava al barri de Can Roca no ha sigut una mesura beneficiosa pel barri i sol·licitem la retirada en quant a la implementació d’aquesta. Per això, els motius que fan que faci aquestes propostes són els següents:

  1. Implementació de la zona blava al barri de Can Roca, en particular a l’Avinguda Parlament i al carrer Sabadell sense avís previ als residents causant dificultats de mobilitat i aparcament, especialment als residents més vulnerables, persones grans i famílies sense aparcament privat.
  2. Pla d’aparcament i anexa sense efecte degut a les modificacions realitzades a partir de l’execució d’aquestes motivades per la queixa veïnal.
  3. Manca de control policial sobre els aparcaments ja existents, anteriors a la zona blava i manca de sancions, actuacions incíviques sobre aparcaments i via de circulació al barri de Can Roca.
  4. No aprofitament de recursos existents al barri per tal de facilitar l’accés de comerços com l’aparcament dels ferrocarrils, l’ampli espai de sorra del carrer Lacetània o el futur aparcament consum, així com càrregues i descàrregues o exprés que, degut a la mancança de control policial i actes incívics, no fan la funció a la que estan destinades.
  5. No comunicació prèvia del pla d’estacionament sobre el barri de Can Roca, fet que causa desorientació i malestar entre el veïnat. L’execució i retirada de pintures a la via pública, la instal·lació i retirades de màquines recaudatòries de zona blava, etc.

Acords que proposo:

  1. Que retiri la implantació de la zona blava al barri de Can Roca. En aquest apartat estaria procedir a la cancel·lació d’aquest tipus de places regulades degut als recursos alternatius dels quals disposa el barri de Can Roca i la ciutat de Terrassa, espais i recursos humans. De la mateixa manera que s’ha fet al mes de març del 2025 el segon tram de l’Avinguda Parlament. 21 places de zona blava dissoltes. Promocionar l’aparcament dels ferrocarrils de Generalitat de Catalunya. Actualment, 35% de places disponibles. Això són 68 places de mitjà. I vincular l’oferta d’aquest al teixit comercial del barri de Can Roca oferint bonificacions a les persones que fan ús d’aquest teixit comercial.
  2. Que es realitzi un conveni col·laborador entre Ferrocarrils de Generalitat, Ajuntament de Terrassa i Teixit Comercial de Can Roca per tal de crear tarifes bonificades a aquelles persones usuàries de comerç. De la mateixa manera que s’han creat tarifes per altres tipus de clients del pàrquing.
  3. Que es millori i s’adapti l’espai d’aparcament de sorra de l’Avinguda de Lacetània per tal d’ampliar l’oferta i disponibilitat d’aparcament de Can Roca. Controlant i sancionant aparcament il·legal d’autocaravanes, asfaltar l’espai d’aquest aparcament, regulant aparcament amb senyalitzacions viàries, senyalitzar i delimitar degudament l’espai d’aparcament d’autocars i de vehicles a l’interior de la zona d’aparcament i adequant els accessos a l’espai d’aparcament per entrar i sortir els vehicles.
  4. Per últim, que es comuniqui el pla d’estacionament a tota la població, en especial als residents de Can Roca, per tal que aquests siguin partícips i conscients de la projecció del barri. En aquest punt, proposo instal·lar panells informatius amb codi QR i també donar aquesta informació als centres cívics dels diferents districtes o OAC, acompanyar aquests panells de sistemes alternatius i augmentatius de comunicació pels diferents col·lectius a la ciutat de Terrassa.

Moltes gràcies.

Comparteix

Icona de pantalla completa