MónTerrassa
Vistiplau al pàrquing de Sant Roc malgrat l’intent d’aturar-lo de Biter

L’Associació BiTer ha presentat aquest divendres, dia 28 de febrer, la seva proposta de resolució respecte al projecte de construcció d’un aparcament soterrani al Portal de Sant Roc. Tal com ja va recollir MónTerrassa fa uns dies, l’entitat es mostra rotundament contrària a recuperar aquest espai per a l’estacionament de vehicles. La seva presidenta, Ariadna Garriga, ha exposat l’argumentari ja ha donat i ha emplaçat als partits a donar suport als següents punts:

Primer.- Aturar el projecte de reobrir l’aparcament soterrani del Portal de Sant Roc tal com actualment s’està plantejant.

Segon.- Iniciar un procés participatiu amb la ciutadania de Terrassa sobre les opcions d’usos possibles a l’antic aparcament soterrani del Portal de Sant Roc i la reurbanització de l’espai públic.

Tercer.-  Fer públic els informes pertinents sobre la idoneïtat d’un nou aparcament en el centre de Terrassa, la seva mobilitat generada i el seu impacte en termes ambientals i de congestió.

Quart.- Elaborar un pla d’aparcaments que incorpori la necessitat actual i la previsió futura d’estacionament en superfície, soterrats i dissuasoris a tota la ciutat. Incorporar les conclusions i accions d’aquest pla a la futura actualització del Pla d’Ordenació Urbana Municipal.

Cinquè.- Crear una comissió de seguiment amb entitats representatives de la ciutadania, la mobilitat, el comerç i altres.

La proposta de resolució ha quedat aprovada parcialment. Els punts 1 i 2 han quedat rebutjats amb els vots de TxT, Junts, VOX i amb l’abstenció del PP. Mentre que els altres tres acords han quedat aprovats per unanimitat.

Què han dit els partits polítics

A continuació oferim un resum de les intervencions realitzades de cadascun dels partits:

Giménez (PP): nosaltres ens abstenim primer i segon acord perquè nosaltres si que som partidaris que hi hagi un aparcament al portal de sant roc, creiem que hi ha un problema en zones d’estacionament i creiem que aquest pàrquing ens podria ajudar a millorar-ho, i fomentarà el comerç de la ciutat. Però no li votem en contra perquè també estaríem oberts al fet que es busquessin altres usos al portal de Sant Roc i es busquessin altres espais per fer-hi aparcaments. La resta de punts, els votarem a favor.

Lluís (Junts): No compartim l’acord d’aturar el projecte perquè considerem que dona resposta a necessitats de mobilitat, d’accessibilitat i també d’activitat comercial a la zona. No tenim ben regulada la distribució de les mercaderies al Centre, i això permetrà fer-ho, i no creiem que l’objectiu sigui fomentar l’ús del vehicle privat. Pensem que ajudarà a distribuir la circulació de vehicles per uns carrers que volem que siguin exclusivament de vianants i que ara amb la plaça Vella no ho pot ser. I a més, és un projecte que inclou un aparcament segur per a bicicletes i VMP, impulsant la intermodalitat. Però sí que està previst que es faci un procés participació per a la reurbanització del Portal de Sant Roc amb tots els agents implicats. Votarem a favor del tercer punt, transparència amb tots els informes, i quart i cinquè. Veiem com una oportunitat de ciutat i no com un problema.

Forn (ERC): El govern ens ha volgut fer creure que tothom de la ciutat està d’acord en què es refaci l’aparcament de portal de sant roc i de portar més cotxes al Centre de la ciutat. Benvinguts a plantejar alternatives i veure la ciutat d’una manera més sostenible. Hi ha un estudi previ sobre els diferents usos que es va quedar en un calaix, i van tirar pel boc gros i apostant per una estructura i un model antiquat. Pretenen refer un aparcament pensat dels anys 60 en un Centre de la ciutat que no és l’actual, un centre que s’ha ampliat moltíssim més, des de la Sagrada Família a l’escola Industrial, i els comerços s’han anat ampliant fora de l’illa de vianants. Les ciutats modernes el que fan és fer aparcaments a l’entorn del Centre, no el bell mig del Centre. És una molt mala notícia per la ciutat. Ens genera un dubte financer per a l’empresa Egarvia, quan les altres empreses del sector no hi volen apostar perquè no és rendible, perquè Egarvia, sí? I si fem aquesta inversió i ens endeutem fins al límit i demà no podrà fer un aparcament dissuasiu a la perifèria no podrà fer-ho. El Portal s’ha de reurbanitzar però no construir.

Pinto (VOX): Urgeix actuar per donar resposta a un espai que actualment no té cap ús. Aquí també entren les necessitats de la ciutadania: no tot el món vol o pot anar en bicicleta, ni pot prescindir del cotxe. El comerç valora l’aparcament com un element més, i la solució donada és la que menys impacte genera, i que a més pot contribuir a un increment perquè suposaria una rotació de clients.

Armengol (PSC): El debat és de model de ciutat i de mobilitat. I, en aquest sentit, hi ha dos models, el d’ERC i que nosaltres també defensem, i el model del govern, juntament amb PP i VOX. El que segueix les directrius europees basades en el fons Next i que promouen la sostenibilitat; i després un model antiquat que fa passos enrere i emmirallar-se en clixés dels anys setanta. Vam demanar un procés participatiu però va ser directament tombada. Hem insistit en demanar que s’estudiïn usos alternatius, i sempre hem demanat que la mirada fos ambiciosa. Però ens hem trobat un govern mancat d’idees i a la deriva. Reconeixem el problema i al dificultat de resoldre, creiem que és una bona oportunitat per mostrar-nos com una ciutat del segle XXI i no copiant clixés dels 70.

Cardona (TxT): No estem parlant de 25 sinó de 13 milions d’euros. Compartim la importància d’una mobilitat urbana sostenible però cal recordar que cal donar resposta als veïns i comerços. La recuperació de l’espai no ha de ser vista com un retorn a un antic model de ciutat sinó com una oportunitat per adaptar-lo a les noves necessitats de la nostra ciutat. La proposta contempla la creació no només de 200 places d’aparcament sinó també una microplataforma de distribució de mercaderies. I un espai segur i promourà la intermodalitat aprofitant l’estació de FGC. L’Ajuntament ja preveu un procés de participació per redefinir la reurbanització de la superfície del Portal, i hem recollit les propostes presentades des del Comerç i des de Cecot i prendrem mesures per reduir afectacions durant les obres, amb un sistema d’informació clar sobre el calendari d’obres i vies alternatives. Sobre el tercer punt, no tenim cap inconvenient a fer difusió de l’estudi fet sobre mobilitat a les entitats que ho requereixin, com ja s’ha fet amb els partits polítics. I per acabar, diem que estem oberts a la creació d’una comissió de seguiment de la reurbanització, perquè cal projectar-lo de manera consensuada. Els veïns porten sis anys en espera. I no podem perdre més temps en estudis, estem davant d’un crit d’auxili del comerç de proximitat. Si ens estimem el comerç local, els hem de donar suport i garantir que siguin competitius. Tenim una empresa municipal, Egarvia, que té la capacitat d’afrontar aquest aparcament. Tapar l’aparcament i reurbanitzar el Portal ens costarien 5 milions de les arques municipals, i creiem que hi ha altres prioritats, la proposta de recuperar l’aparcament suposaria un retorn i amortització malgrat la major inversió inicial.

Comparteix

Icona de pantalla completa