MónTerrassa
Els veïns de Galileu/Arquimedes exposen el pla per pacificar els carrers
  • CA

L’Associació de Veïns de Ca n’Aurell ha realitzat una intervenció al ple municipal de febrer a l’Ajuntament de Terrassa. Membres de la Plataforma Galileu/Arquimedes han estat els encarregats de llegir-la a la sessió plenària exposant els diferents acords per a la implementació de les mesures de pacificació del trànsit en aquests dos transitats vials. D’aquesta manera han fet primer una exposició sobre la problemàtica que pateixen els veïns del barri i, posteriorment, han exposat les accions pactades amb l’equip de govern per solucionar-ho.

Intervenció al ple municipal

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Ja fa força temps que els científics ens estan avisant de la insostenibilitat en general del model de societat que els habitants del planeta s’han concedit a si mateixos i que s’ha caracteritzat per una progressiva contaminació planetària per emissió de gasos d’efecte hivernacle que ha esdevingut tal contribueix a un escalfament global que pot portar aparellats problemes greus a la humanitat en forma de canvi climàtic que afectaria a tots els aspectes socials, formals, geogràfics, econòmics i geopolítics de la humanitat.

Aquesta situació que podria tenir funestes conseqüències ha derivat en l’adopció de polítiques estructurals amb la intenció de frenar aquest progressiu escalfament global i que comprometen tots els estats planetaris en forma dels anomenats ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible), Agendes 2030, ZBE (Zones de Baixes Emissions) i la pacificació d’espais urbans per a evitar l’efecte contaminant que el transport privat causa a les ciutats de tot el planeta; polítiques que s’han anat transposant a les diferents legislacions nacionals a fi i efecte d’obligar les administracions a prendre cura d’una situació d’estrès planetari que comporta greus conseqüències ja no només climàtiques sinó de salut vinculada a l’exposició a partícules i agents contaminants en suspensió de la que el tràfic rodat n’és un dels grans emissors.

Terrassa, no és pas una excepció a aquesta situació global i el govern de la ciutat ha hagut d’assumir la quota corresponent de responsabilitat en la gestió dels propis objectius 2030 i de la pròpia agenda vinculada a les polítiques inherents a millorar les condicions de vida i de salut dels seus habitants en forma d’implantació de les noves àrees de vianants i la futura zona de baixes emissions, que coincideixen amb el centre històric de la ciutat i la seva immediata perifèria que és on s’ubiquen els carrers d’Arquímedes i Galileu.

Son dos carrers que suporten molt trànsit de pas, uns 10.000 cotxes diaris cada un d’ells, un trànsit molt superior al que seria desitjable de forma continuada i durant molt de temps. La proximitat d’aquests vials a la sortida de l’autopista Centre ciutat ha consolidat durant anys una dinàmica de travessar el municipi per aquí, malgrat disposar actualment de moltes més sortides (6) per anar al nord de la ciutat.

Aquest canvi en la mobilitat va deixar com a eix nord-sud en sentit d’anada i tornada els carrers Arquímedes i Galileu, que han estat suportant des de llavors un trànsit pel que no havien estat concebuts i que té molt preocupats als seus residents. Així, el trànsit de vehicles en l’eix nord-sud de la ciutat per anar a buscar la carretera de Martorell, la carretera de Montcada o la sortida vers les autopistes C58 i C16 seguia el recorregut de la Rambla d’Ègara i del Carrer Galileu i aquest costum es manté tot i el tancament del trànsit motor per la Rambla.

El malestar veïnal d’ambdós vials fa anys que s’ha canalitzat en forma de queixa sistemàtica a les administracions, demanant una necessària pacificació del trànsit en línia amb les polítiques estructurals que s’estan implantant a la ciutat i a d’altres municipis. Aquestes es caracteritzen per la pacificació dels carrers, la limitació dels trajectes en vehicle privat i el foment de rutes alternatives de trànsit de pas que permetin una millor qualitat de vida i una millor qualitat de l’aire que respirem; així com la reducció dels sorolls que tenen unes conseqüències per la salut dels veïns i veïnes dels carrers indicats.

D’un temps ençà alguns dels veïns i veïnes s’han agrupat en la plataforma Salvem els carrers Arquimedes i Galileu, per demanar a l’administració pública local que prengui decisions en matèria de pacificació de trànsit d’aquests carrers per millorar la qualitat de vida de la ciutadania que hi resideix o hi treballa.

Davant del repte que suposa reduir el trànsit per aquests dos carrers, el Consistori treballa en un Pla d’actuació acurat i progressiu per reduir les resistències al canvi de la població i facilitar la consolidació de les accions que s’endeguin. Aquest Pla ha estat compartit entre administració i veïns i veïnes i comerciants de la zona.

S’entén doncs, la necessitat de circular per aquests carrers per accedir al comerç, als aparcaments i als llocs de residencia, però cal eliminar el trànsit de pas en aquests vials ja que aquest tipus de mobilitat no aporta cap valor. A més, la ciutadania disposa de recorreguts alternatius fora del centre, per vies de la xarxa principal de circulació, com les avingudes i rondes amb bons accessos a les carreteres, autovies i autopistes que fan del tot innecessari el pas de vehicles motoritzats pel centre de la ciutat.

És obvi que es tracta d’un procés amb canvis molt importants que influiran en els hàbits dels ciutadans i ciutadanes, i que requereixen també de mesures rigoroses, i d’un estudi d’alternatives i impactes en la resta de la ciutat. Per això, també són mesures que caldrà aplicar de manera progressivitat. Volem que aquests carrers millorin, assolint un trànsit en una proporció adequada al respecte del descans veïnal i a la qualitat de vida i la salut de la gent.

Les queixes veïnals han estat enteses i assumides per l’Ajuntament i fruit d’aquesta sintonia, ja s’han acordat accions a curt i a mig termini que haurien de servir per pacificar el trànsit d’aquests carrers i adequar-lo a les necessitats bàsiques de comerços, residents, visitants i passejants que necessiten un entorn més amable, menys contaminant i amb menys sorolls. Així les accions acordades a executar en el curt termini (2023) són:

• Ampliacions de l’espai pels vianants i actuacions d’urbanisme tàctic com la supressió de pilones.
• Nou esquema d’accés als aparcaments de la zona.
• Campanya de comunicació per conscienciar a la ciutadania dels problemes que genera l’elevat pas de vehicles en aquests carrers i les alternatives de circulació que tenen a l’abast (avingudes, rondes exteriors) per fer els seus trajectes de nord a sud de la ciutat i del centre vers l’oest.
• Estudi d’alternatives de circulació
• Instal·lació i entrada en funcionament de càmeres de control de trànsit de vehicles amb règim sancionador

Les accions acordades a mig termini (2024) són:
• Implantació de ZBE (Zona de Baixes Emissions) que s’activarà en períodes de puntes de contaminació a partir del 2023 amb la voluntat que estiguin permanentment activades després d’un període de prova i d’adequació.
• Reurbanització d’espais en els trams on sigui necessari per assolir el protagonisme del vianant per sobre del cotxe privat.

Per tot l’exposat, demanem al Ple de l’Ajuntament l’adopció dels següents:

ACORDS

PRIMER .- Estudiar, consensuar i implantar a curt termini i de manera urgent un nou model de circulació en els carrers Arquímedes i Galileu, per millorar les condicions de vida de les veïnes i els veïns i millorar-ne la qualitat de l’aire i reduir la contaminació acústica que suporten, eliminant el trànsit de pas de vehicles motoritzats que creuen tan en sentit Nord-Sud com Sud-Nord; és a dir, el que no correspon ni a veïns ni als que volen fer ús del comerç d’aquests carrers o accedir als seus parkings públics.
SEGON.- Estudiar, consensuar i executar accions a mig termini (2024) de transformació física que derivi en la reurbanització de vials, per fer-los més amables i per a que el protagonisme recaigui en el vianant i no en el trànsit rodat.
TERCER.- Executar una campanya de comunicació de manera immediata per sensibilitzar i informar la ciutadania dels canvis necessaris en els hàbits de circulació que comportarà el nou model de circulació pels carrers Arquímedes i Galileu.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Anònim a abril 15, 2023 | 10:52
    Anònim abril 15, 2023 | 10:52
    Espero que no desvíen el tráfico por la calle Galvani, que es mucho más estrecha
  2. Icona del comentari de: Ana María a abril 15, 2023 | 10:52
    Ana María abril 15, 2023 | 10:52
    Espero que no desvíen el tráfico por la calle Galvani, que es mucho más estrecha

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa