L’Associació TerrassaCentre ha demanat a l’Ajuntament de Terrassa i al seu govern que es tingui en compte el comerç local de la ciutat a l’hora de prendre decisions en matèria de mobilitat. Així ho ha manifestat Xavier Linares Ferrer, president de l’associació, durant el Ple Municipal extraordinari de mobilitat celebrat divendres, 23 de maig. Linares ha recalcat que l’activitat comercial “és una activitat de vital importància” i ha reclamat que “es tingui compte el comerç com un dels elements centrals en la presa de decisions estratègiques del nostre municipi”. Entre les propostes presentades per TerrassaCentre destaca la implementació d’alternatives d’aparcaments més barats i gratuïts, senyalització més entenedora i més freqüència de transport públic el dissabte.

Intervenció íntegra de TerrassaCentre al ple de mobilitat

Des de l’associació de Terrassa Centre, entitat que representem a més de 200 activitats econòmiques, volíem reivindicar la importància que ha de tenir el comerç, serveis i la restauració en els plans de la ciutat. L’activitat comercial és una activitat de vital importància per al municipi, no només per la seva contribució econòmica i generació de llocs de treball, sinó també per l’àmbit social. El comerç aporta il·luminació i seguretat, entre d’altres. A Terrassa, una ciutat amb més de 230.000 habitants i tercera ciutat de Catalunya, la contribució econòmica del comerç és del 22% del VAP, per sobre de la mitjana catalana, i generem uns 26.000 llocs de treball, equivalent al 22% de la població activa.

Queda clar, però, quina és la aportació del sector a la ciutat, però no veiem amb tanta claredat el retorn de l’administració vers el sector. Tot i haver aprovat recentment un pla director de comerç, tenim la sensació d’improvisació, que anem sense rumb, sense projecte ni ordre en fer les coses, i que anem a remolc de qui fa més soroll. L’activitat comercial és un sector cada vegada més transversal i que incideix en diferents àmbits, com són la mobilitat de les persones i logística urbana, el sector immobiliari, l’urbanisme, la gestió de residus i moltes altres coses.

És per tot això que avui som aquí. Insistim que cal tenir en compte el comerç com un dels elements centrals en la presa de decisions estratègiques del nostre municipi, i la mobilitat, junt amb la facilitat d’accés, és un dels factors que ens condicionen. Un cop posat en context la importància del comerç, voldríem mencionar diferents fets que han tingut la mobilitat com a protagonista i amb conseqüències directes pel comerç.

El 2019, tancament de la circulació del portal de Sant Roc i, posteriorment, tancament de l’aparcament. No és viable tenir un espai tan emblemàtic i tan important inutilitzat durant més de sis anys. Recordem que és l’entrada de la ciutat, que això a vegades costa de recordar. El 2020, la pandèmia amb afectacions a la mobilitat de les persones, també durant el 2021. El 2023, les obres d’ampliació de l’illa de vianants, amb afectacions durant l’any. I, finalment, amb la nova illa de vianants, on ja hem vist que l’expulsió dels vehicles i la manca d’alternatives, sobretot, i facilitats per apropar el públic, afecta directament a l’activitat econòmica de la zona.

Voldríem també aportar algunes dades. Són molt importants, les dades. Dades de l’Observatori dels Centres Urbans, del qual Terrassa en forma part, i amb les quals podem dir que des del 2019 i fins a finals del 2024 hem perdut 2.300 persones al dia de mitjana que abans teníem passejant pel centre i ara ja no. 2.300 persones menys diàriament al centre de la ciutat. Pel que fa al nombre de locals oberts, també hem tingut una davallada del 3% vers el 2019. Tancament d’activitats que sí, que donen vida a la ciutat, i que sí, aquests paguen els impostos a la ciutat. És cert, i som conscients que en aquests últims anys els hàbits de compra també han canviat, i molt. I la suma de tots aquests factors citats anteriorment ha fet que actualment el principal eix comercial de la ciutat no estigui passant pel seu millor moment.

Per això us volem transmetre el nostre crit d’alerta i demanar-vos que les pròximes decisions que es prenguin en l’àmbit de mobilitat a la zona centre tinguin molt present que és un espai comercial urbà on es desenvolupa una sèrie d’activitats econòmiques i que és un espai amb una sèrie de requisits indispensables i necessaris per les mateixes activitats econòmiques com pel públic i ciutadà que visita i viu a Terrassa. No ens oposem a la sostenibilitat, al contrari, ni a les noves formes de mobilitat, al contrari, tan sols demanem poder continuar sent un espai comercial urbà i viu. Ja per acabar us donem una altra dada rellevant a tenir en compte en matèria de mobilitat i comerç.

Hi ha estudis de comerç que parlen que la distància màxima que una persona està disposada a desplaçar-se per anar de compres, els estudis mostren que com a màxim una persona caminarà uns 10 minuts i farà un màxim d’entre 500 i 700 metres. Facilitar l’accés és vital. Molts dels que sou aquí sabeu que la senyalització actual no és gens clara i segueix generant confusió en els usuaris. Aquesta senyalització la patim des de fa uns anys i seguim sense posar-hi solució. En certa manera tenim la percepció que un cop acabada les ampliacions de l’illa de vianants no s’ha avançat i que no s’escolten les propostes fetes des del sector. Ja sigui per manca de recursos o per falta de control.

Algunes de les propostes presentades són:

  • Definir una zona de càrrega i descàrrega dins l’àrea de vianants.
  • Poder baixar per la Rambla al sortir de l’aparcament de la Raval, fet que es va consumir la setmana passada.
  • Poder pujar per la Rambla aquests 25 metres fins a la Rasa.
  • Alternatives d’aparcaments més barats i o gratuïts.
  • Senyalització més entenedora. La mateixa policia local té dubtes de com interpretar-ne’n alguna.
  • Més freqüència de transport públic el dissabte.
  • Descentralitzar la Rambla de pràcticament totes les línies d’autobusos urbans.

No voldríem acabar sense agrair la possibilitat de fer-nos sentir la nostra veu i poder seguir treballant conjuntament per la millora de la ciutat. Creiem en Terrassa i estimem Terrassa. Jo crec que és molt important també que tingueu clar que és important deixar les desavinences d’un costat. Penseu que hi ha ciutats com Vic, Manresa, Granollers que ens estan avançant per la dreta, clarament. Jo crec que Terrassa encara pot tornar. Moltíssimes gràcies per escoltar-nos.

Comparteix

Icona de pantalla completa