MónTerrassa
El Síndic de Terrassa vol transport gratuït per als majors de 65 anys

L’actualització de les pensions ha deixat a desenes de persones majors d’edat, i en alguns casos amb un grau de discapacitat acreditada, fora de les bonificacions en el transport públic de la ciutat. En els darrers dies, el Síndic Municipal de Greuges, El Mustapha Ben El Fassi Mezouar ha rebut vàries queixes d’egarencs que veuen que s’han vist privats d’accedir a la targeta T-Blanca quan abans sí que podien. El motiu: el canvi en els criteris econòmics que s’ha traslladat en una baixada del barem del nivell d’ingressos a partir del qual ja no hi ha cap possibilitat de descompte.

Davant les queixes rebudes, el Síndic ha decidit presentar a l’Ajuntament de Terrassa una Actuació d’Ofici (1/2023) per a Implantar targeta gratuïta de transport públic per a majors de 65 anys. Tot i que Ben El Fassi és conscient que els pensionistes no són “un grup homogeni” i que l’edat no és un factor que pugui “determinar per si sol uns drets diferents”, sí que recorda que l’envelliment és causa per ser d’una disminució del “gaudi de drets”.

I és que actualment per beneficiar-se de la targeta T-Blanca s’ha de ser major de 65 anys o ser una persona amb discapacitat o incapacitat reconeguda, i tenir uns ingressos iguals o inferiors a 14.182,47 euros de renda anual (no arriba a 1.200 euros bruts al mes). “Ser beneficiari o no depèn del nivell d’ingressos de la persona que la sol·licita. És a dir, a menys ingressos menor cost”, constata. El problema radica, afirma el Síndic, que l’indicador de referència per fixar el barem “no es revisa des de fa una dècada. És a dir, continua basant-se en uns ingressos fixats el 2010. Les pensions, per contra, s’han anat revalorant i saltant de tram i això ha fet que molts usuaris de l’autobús hagin anat perdent el dret a beneficiar-se dels viatges bonificats”, subratlla.

Una targeta gratuïta per als jubilats empadronats a Terrassa

En aquest sentit, el Síndic creu fermament que s’ha d’atendre “de manera eficaç” les necessitats i dificultats del col·lectiu. “És veritat que un dels principals avantatges que s’atribueixen a la jubilació és disposar de més temps lliure, no és menys cert que l’acusat descens dels ingressos familiars després de la retirada laboral suposa en molts casos que les persones pensionistes hagin de comptar cada euro que gasten de la seva pensió per poder arribar a final de mes”, exposa l’argumentari de l’actuació d’ofici.

El transport públic és un dels serveis que la gent gran més utilitza com una eina per poder-se moure per la ciutat, no només per oci, sinó per fer activitats bàsiques com anar a comprar o anar al metge. En el cas de Terrassa, prèviament a l’existència de la targeta T-Blanca que funciona des de 2013 va existir un carnet gratuït de transport per majors de 65 anys. El Síndic afirma que és “necessari recuperar-lo” com una eina indispensable per garantir “l’autonomia personal i el desenvolupament d’una vida activa i digne”.

Per tot això exposat, en l’actuació d’ofici el Síndic reclama “implantar una targeta que permeti l’ús gratuït del transport públic a les persones majors de 65 anys empadronades a Terrassa sense que existeixi un criteri d’ingressos per accedir-hi, tot entenent que les persones grans són una part important de la ciutat i són un col·lectiu vulnerable que han de ser objecte d’especial protecció per part de l’Ajuntament facilitant, en aquest cas, la seva mobilitat autònoma dins del municipi”.

Comparteix

Icona de pantalla completa