MónTerrassa
S’exigeix al ministeri que avanci en l’estació Terrassa Oest
  • CA

Tot per Terrassa i Esquerra Republicana de Catalunya presentaran al ple municipal de setembre, que se celebrarà aquesta setmana, el divendres, per desencallar d’una vegada per totes la construcció de l’estació de Renfe Terrassa Oest, a La Maurina-Can Boada-Ronda de Ponent.

Acords

Demanar al Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana de l’Estat que prioritzi i acceleri el procés de redacció de l’Estudi Informatiu per al desenvolupament de l’Estació Tècnica Terrassa Can Boada (Terrassa Oest), adjudicat a la consultora especialitzada Meta Engineering SA el passat 21 d’abril de 2022 per poder iniciar posteriorment la licitació de la redacció del Projecte executiu per assolir la posterior licitació de les obres, amb l’objectiu de que la seva construcció i entrada en servei es produeixi durant l’any 2025, tal i com va anunciar l’any 2020 l’aleshores Ministre José Luis Ábalos.

La història de l’estació

La construcció de la nova estació de Rodalies de Can Boada-La Maurina, l’anomenada «Estació Terrassa Oest», és una de les prioritats de l’actual programa de govern, prevista a l’Eix 107 «Treballar amb l’administració de l’Estat l’impuls de la futura nova estació de ferrocarril/metro de Terrassa Oest, que se sumaria a la de Terrassa Sud (FGC, sistema de Metro de Terrassa).

La reserva per l’emplaçament de l’estació està prevista pel vigent POUM del 2003 en la confluència entre la Ronda de Ponent, Passeig del Vint-i-dos de juliol i el carrer del Dr Fleming, dins del  sector de Millora Urbana del Passeig de Ponent, clau PM-PON142.

La seva necessitat és, en primer lloc, donar servei amb transport públic a una  part molt significativa de la ciutat, barris de la Maurina, Can Boada casc antic, Can Boada del Pi, Roc Blanc i Ca N’Aurell així com pels  nous sectors urbanitzables residencials de Can Marcet i les Aymerigues previstos pel vigent POUM (zones urbanes consolidades i en expansió). I, en segon lloc, resulta necessària com a estació tècnica per tal que pugui servir de terminal als trens amb capçalera a Terrassa, ja que les vies apartadors existents a l’estació de Terrassa nord estan sobresaturades, impedint possibles increments del servei que comportin millora de la freqüència de trànsit dins de la línia R4 Barcelona-Terrassa-Manresa.

D’acord amb els estudis municipals, amb la construcció de l’Estació, la població actualment situada a menys de 1.000 m d’alguna de les diverses estacions ferroviàries de Terrassa passaria de 162.533 persones a 179.393, incrementant-se en 16.860 persones. 

Els avantatges, seran encara més grans a mesura que es vagin portant a terme els desenvolupaments urbanístics previstos a Can Marcet i les Aymerigues. D’acord amb els estudis efectuats per la Generalitat, en la situació actual, és a dir si la ciutat no creixés gens, l’estació tindria 1.789 viatgers que entrarien a ella diàriament. Si es té en compte, el procés de creixement previst a la ciutat, al cap de 10 o 15 anys aquesta xifra passaria a ser de 5.045 viatgers diaris.

Els estudis efectuats per la Generalitat donen com a resultat una molt alta rendibilitat socio-econòmica, raó per la qual és una de les poques noves estacions previstes pel Pla a la xarxa de Rodalies.

L’Estació ja figurava dins de les previsions del Pla de Rodalies de Barcelona 2008-2015, aprovat pel Consell de Ministres de 20 de febrer de 2009  i també formava part del Pla Director de d’Infraestructures de la ATM (Autoritat del Transport Metropolità) on es preveia la seva construcció pel 2020. Malgrat aquest previsió no es va iniciar la redacció del projecte. 

Posteriorment el passat desembre de 2020 l’aleshores ministre de Transports Mobilitat i Agenda Urbana, sr José Luis Ábalos, va anunciar la previsió de construcció immediata de la nova Estació Terrassa Oest,  per a l’any 2025, emmarcada dins de les previsions del Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030. 

No ha estat fins al 21 d’abril de 2022 que el Ministeri, per portar a terme el  desenvolupament de les actuacions de planificació incloses en el Pla de Rodalies de Barcelona 2020-2030, (incloses en l’Actualització del Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030) ha anunciat l’adjudicació del contracte a l’empresa consultora Meta Engineering SA per la redacció de 4 estudis informatius,  entre les que s’inclou la redacció de l’Estudi Informatiu de l’Estació Tècnica de Terrassa Can Boada (Terrassa oest), per un import total conjunt de 421.685,00 euros (IVA inclòs) fixant un termini de 24 mesos per finalitzar-los. 

Cal tenir en compte que si l’Estudi Informatiu de l’Estació de Can Boada finalitzés l’abril de 2024, desprès caldria iniciar el procés de licitació i adjudicació del contracte per la redacció del corresponent Projecte constructiu de l’Estació, procés, calendari que sobrepassaria el compromís del 2020 del Ministre José Luis Àbalos de tenir l’Estació finalitzada i posada en servei l’any 2025

En definitiva, resulta imprescindible avançar amb urgència segons els compromisos adquirits, en els estudis i projectes per poder portar a terme la construcció i posada en servei de l’Estació Terrassa oest l’any 2025 amb l’objectiu de donar servei amb transport públic ferroviari a una part molt significativa de la ciutat actualment deficitària, així com per la seva funcionalitat d’estació tècnica terminal pels trens amb capçalera a Terrassa.

ACORDS

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa