El servei de transport urbà de Terrassa canviarà de mans. El govern ha decidit canviar el model de gestió dels autobusos de la nostra ciutat, la qual passarà a ser d’una societat econòmica mixta -amb presència municipal- a ser una modalitat de concessió, és a dir, ser 100% d’una empresa privada. Per tant, això vol dir que TMESA, l’actual administradora, té els dies comptats.
Serà en el pròxim ple municipal del mes de novembre, que l’Ajuntament portarà el nou l’expedient de contractació del servei a aprovació. Serà el primer pas per fer el canvi de gestió, la qual mentre no s’acabi materialitzant continuarà sent assumida per TMESA. Recordem que actualment l’Ajuntament és titular del servei de transport de viatgers en autobús urbà, que es gestiona de manera indirecta, mitjançant contracte, sota la modalitat d’una societat d’economia mixta, per part de Transports Municipals d’Ègara. Aquesta empresa està constituïda en el seu 80% de capital per la societat Corporación Espanyola del Transporte SA, integrada en el grup Avanza, i en un 20% per l’Ajuntament de Terrassa.
La intenció de canviar el model de gestió no és pas nova. Va ser el 2013 quan l’Ajuntament va aprovar el canvi a modalitat de concessió, obrint aleshores un expedient de contractació per adjudicar el contracte del servei de transport. Tanmateix, recursos interposats per l’empresa licitadora, primer, i la crisi sanitària arran de la Covid-19, després, van aturar tot el procediment. Es va haver de fer un nou estudi de demanda de viatgers, encarregat a l’AMTU, que finalment s’ha pogut valorar i portar a aprovació en comissió informativa. I, ara sí, el ple de l’Ajuntament pot reprendre els tràmits començats fa deu anys.
El govern defensa els avantatges de la privatització
Des de l’executiu local anuncien que la voluntat és que el servei passi a ser prestat 100% per un operador privat, amb la qual cosa se li “transfereixen els riscos d’oferta i demanda”. Des de l’àrea de Territori i Sostenibilitat han explicat que l’aposta per el canvi de model és buscar una estabilitat pressupostària, “hi haurà menors fluctuacions en l’aportació municipal, ja que la concessió fixa un preu de sortida i s’adjudica per un període de 10 anys. En aquest sentit, només es podran realitzar les modificacions que puguin encabir-se en el 20% de marge que permet la Llei de Contractes del Sector Públic”, raonen.
També afirmen que hi ha l’avantatge que l’operador privat “aporta un plus d’experiència i solucions tecnològicament més avançades en la gestió de serveis de transports urbans”, i que al mateix temps amb aquest nou model hi ha “menys limitacions legals en la contractació de recursos humans i materials per cobrir necessitats variables o sobrevingudes en la gestió del servei, respectant en tot cas els drets dels treballadors de l’actual empresa mixta”.
Dos nous microbusos
D’altra banda, en la comissió informativa celebrada aquest dilluns dia 13 de novembre, el govern municipal també va portar l’aprovació del finançament de dos nous microbusos de la casa Mercedes-Benz mitjançant leasing per un import total de 354.000 euros.
La previsió és que aquests dos vehicles entrin en funcionament a principis de desembre, un d’ells per renovar l’actual microbús que dona servei a la L15 que uneix Can Parellada i Les Fonts. L’altre vehicle servirà per substituir l’autobús que dona servei a la L13 i que enllaça la Rambla d’Ègara amb Can Gonteres.