Personal investigador del centre de recerca i2CAT ha testejat a Terrassa un bessó digital vehicular per optimitzar l’eficiència del transport públic en entorns urbans. Aquest sistema, elaborat en col·laboració de les empreses ACISA i Aimsun, és un dels casos d’ús del projecte de recerca 6GTWINROAD, finançat pel Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública i la Unió Europea-Next Generation UE a través dels fons del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència del Govern d’Espanya.
La solució permet monitorar el trànsit i establir diferents estratègies d’optimització per a la circulació dels vehicles de transport públic i emergències a partir d’un sistema de control intel·ligent dels semàfors. Per això, el centre de recerca va instal·lar sensors a la infraestructura viària que permeten recopilar dades dels vehicles que hi circulen i que aporten informació contínua de les condicions del trànsit (intensitat, nivell de congestió, etc.).
Una rotonda de Terrassa com a zona de proves
El personal investigador va dur a terme dues demostracions en la rotonda situada entre l’Avinguda Jaume I i el carrer del Periodista Grané de Terrassa per poder comprovar la resposta del sistema en un escenari real. Amb la primera, i2CAT volia demostrar com el vehicle pot traslladar peticions de prioritat bus en l’ús del sistema per garantir l’arribada en hora al seu punt de destí. La segona demostració es va orientar a comprovar que el sistema pot adaptar el pla semafòric en temps real i les prioritats de circulació arran d’una hipotètica incidència en la via, com ara, un embús o un accident.
En aquest sentit, Francisco Vázquez, líder de recerca en V2X a i2CAT, explica que l’objectiu de 6GTWINROAD és “el que fem és injectar-li informació de l’estat de la via al bessó digital, que no és més que una rèplica virtual de l’escenari de mobilitat. Amb tota aquesta informació, el que fa el bessó digital és prendre decisions de quines són les accions per optimitzar el trànsit i reduir els nivells de pol·lució”.