MónTerrassa
Reobrir la rambla d’Ègara al vehicle privat queda descartat

Els carrers de Galileu i Arquimedes continuen buscant solucions davant de la gran quantitat de vehicles que hi circulen diàriament. De moment, però, per manca de consens, queden descartades tres propostes que s’havien plantejat: Reobrir la rambla d’Ègara, tallar el trànsit en un tram del carrer Galileu, i permetre la circulació de vehicles que surten del pàrquing del Progrés pel carrer Columel·la. Així ho ha informat l’Ajuntament de Terrassa, que s’ha reunit aquesta tarda de dijous amb el veïnat i comerciants de la zona per presentar noves propostes.

La reobertura de la rambla, la proposta amb més controvèrsia

L’obertura de la rambla d’Ègara al vehicle privat va ser una de les propostes que va generar més enrenou i controvèrsia. La idea era permetre la circulació general de vehicles per la Rambla en una franja acotada diàriament, de 7:00h a 9:00h. El Consistori va creure que era “bastant viable”, en paraules del regidor de Territori i Sostenibilitat, Xavier Cardona, però no ha estat vista amb bons ulls per part d’algunes associacions i col·lectius.

Abans del tancament de la rambla ara fa 15 anys, hi circulaven gairebé 30.000 vehicles diaris, segons xifres proporcionades per l’Ajuntament. El tancament va fer que augmentés el trànsit als carrers d’Arquimedes i Galileu, que van passar de 8.400 i 9.900 vehicles al dia, respectivament, a uns 15.000 cada un, aproximadament. Actualment, per aquests dos vials hi passen gairebé 10.000 vehicles al dia (9.900 a Arquimedes i 9.300 a Galileu), que son intensitats similars al moment previ al tancament de la rambla.

Cardona atribueix aquest retorn a xifres d’abans del tancament de la Rambla a un augment de l’ús del transport públic. Tot i la reducció, el volum de vehicles que circulen per Arquimedes i Galileu continua sent molt elevat i els carrers estan saturats.

Autobús circulant per la Rambla d'Ègara | TMESA
Autobús circulant per la Rambla d’Ègara | TMESA

El tall de trànsit al carrer Galileu i la circulació de vehicles al carrer Col·lumela, també descartat

Una de les altres propostes descartades és el tall de trànsit al carrer de Galileu, entre el carrer de Pare Llaurador i el carrer Volta. El que va plantejar l’Ajuntament era un tall físic amb barreres tipus New Jersey durant dues setmanes (24 hores al dia). Es posava cartelleria similar a la que es va col·locar durant les obres del passadís de vianants l’abril del 2023, però no es farien excepcions per veïns i comerciants d’aquell tram, que haurien d’accedir-hi des de la plaça Freixa i Argemí en doble sentit.

La tercera proposta que ha quedat descartada ha estat permetre la circulació de vehicles que surten del pàrquing del Progrés pel carrer Columel·la, que actualment està restringit a vehicles autoritzats. Actualment entren i surten uns 500 vehicles del pàrquing de la plaça, i es desconeix quina destinació tenen al sortir. Assumint que un 50% volguessin anar cap al sud, l’Ajuntament va calcular que es tractarien d’uns 250 vehicles que podrien utilitzar el carrer Columel·la.

Alternatives per descongestionar Arquimedes i Galileu

Després que aquestes propostes quedessin descartades, l’Ajuntament ha plantejat altres alternatives.

Permetre la circulació en sentit nord per la Rambla als vehicles que surten del pàrquing del Mercat

Una de les propostes és permetre circulació en sentit nord per la Rambla als vehicles que surten de l’aparcament del Mercat. Actualment els vehicles que surten de l’aparcament del Mercat i es dirigeixen al nord de la ciutat ho fan a través del carrer Arquimedes passant per Pare Llaurador). Habilitant que els vehicles provinents de l’aparcament puguin seguir Rambla amunt passant per davant del Mnactec, s’alliberaria trànsit a Arquimedes. Ara bé, això podria afectar a la puntualitat, freqüència i qualitat del servei de transport públic.

Semàfors en ambre, més temps en verd, i suprimir el doble carril o un pas de vianants a la cruïlla de Galileu amb Pare Llaurador

Per millorar la fluïdesa dels vehicles, proposen augmentar els temps de verd pels vehicles a tots els semàfors d’ambdós carrers. L’Ajuntament també ha plantejat incorporar semàfors en ambre intermitent a l’entorn de la plaça del Progrés (proposta estudiada i viable tècnicament). La idea és suprimir funcionalment els semàfors de l’entorn de la plaça, però de manera preventiva i per no desprotegir els vianants, es proposa deixar-los en ambre intermitent.

El mateix plantegen a la cruïlla entre els carrers Galileu i Pare Llaurador, ara mateix en estudi. En aquest encreuament, també es proposen dues opcions: Suprimir el doble carril de gir a la dreta des de Galileu cap a Pare Llaurador o suprimir el pas de vianants que queda a la part inferior del carrer, al costat de la Farmàcia Palà Vilarrasa, tot i que ambdues opcions presenten alguns riscos que s’han d’avaluar.

Re-disseny de la cartelleria d’orientació, recomanació i restricció

El Consistori també planteja redissenyar la cartelleria (estudiada i viable tècnicament). Molts terrassencs ja se saben els recorreguts, però la senyalització “no és prou clara pels que no tenen els hàbits adquirits”, ha dit Cardona. Es reforçarà la senyalització vertical d’orientació, de recomanació d’altres vies principals (incloent B-40) i de limitació de la longitud dels vehicles.

Millora de la DUM

Una de les previstes a mig termini és la millora de la DUM. “Fa uns mesos es va adaptar la cartelleria per quan entri en funcionament l’aplicació SPRO, que servirà per controlar i agilitzar operacions de distribució urbana de mercaderies”, expliquen. Amb això es vol controlar l’ocupació per part de vehicles no autoritzats i agilitzar les operacions de càrrega i descàrrega.

Convertir l’urbanisme tàctic en l’ampliació definitiva de la vorera en obra

A part, també hi ha un avantprojecte per reurbanitzar una de les voreres al carrer d’Arquimedes en el tram entre Antoni Torrella i Volta. Es vol eliminar el passadís verd per consolidar l’ampliació de la vorera en obra i incorporar bancs i vegetació, amb l’objectiu de fer-lo més amable, més pacificat i més verd.

Entre altres propostes, també entren la remodelació de la Rambleta del Pare Alegre amb una nova rotonda per dirigir el trànsit a la Ronda de Ponent, i un futur enllaç a la B-40 per accedir també a la Ronda de Ponent.

Comparteix

Icona de pantalla completa