Des d’aquest divendres, dia 1 de desembre, l’estació de Terrassa Vallparadís Universitat de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (de la línia S1 del Metro del Vallès) es troba plenament adaptada, amb la incorporació d’un nou sistema de senyalització fixa, que la fa més comprensible a persones amb discapacitat cognitiva, i a la ciutadania en general. Ha estat inaugurada en un gran acte amb la presència de la consellera Ester Capella, el president de FGC, Toni Segarra, i l’alcalde Jordi Ballart, que han visitat les instal·lacions per comprovar in situ com funcionen els missatges.
També hi han participat entitats del territori que treballen en la inclusió social, i que han col·laborat a través de la Comissió d’Accessibilitat de Terrassa, amb la confecció i disseny d’aquest projecte. Ballart ha recalcat que Terrassa és una “ciutat compromesa amb l’accessibilitat”, ha agraït la gran tasca de les entitats del sector, “que no deixen mai de lluitar per aconseguir millores”, i l’objectiu comú de tothom: “una societat que no exclogui ningú en funció de les seves capacitats”.

Per la seva banda, la consellera ha donat les gràcies als participants en el nou disseny, perquè gràcies a ells s’ha pogut “identificar i eliminar totes les barreres existents a l’hora de poder programar els desplaçaments”. Capella ha anunciat que “ja tenim tots els trens i estacions adaptats a persones amb mobilitat reduïda i també per a les persones amb discapacitats visuals. I ara les comencem a adaptar amb criteris d’accessibilitat, el que suposa, també, una millora per al conjunt de la ciutadania”.
Traslladar l’experiència de Terrassa a la resta d’estacions
Per la seva banda, el president d’FGC ha explicat que “estudiarem implantar les actuacions fetes a Vallparadís Universitat a la resta d’estacions de la xarxa de Ferrocarrils” i ha agraït als col·lectius que defensen els drets de les persones amb discapacitat “la implicació en el redisseny, un canvi que, a més a més, pot suposar una millora global per a tots els usuaris”. Tal i com ha afegit Segarra, l’acció “és un pas més per assolir l’objectiu d’eliminar totes les barreres amb què es poden trobar les persones. Ferrocarrils ja té des de fa anys tota la xarxa adaptada a persones amb mobilitat reduïda, i continuem treballant per garantir l’accessibilitat universal a tots els nostres serveis”.

Des de Ferrocarrils asseguren que la majoria de recomanacions fetes pels col·lectius consultats (amb presència destacada de la Coordinadora Capaç i l’ONCE), han ajudat a fer un sistema més apte per a la convivència de tothom. Ara, tenint el model terrassenc s’espera veure quina efectivitat té, què caldrà millorar i quins nous elements es podran incorporar en la resta de les estacions en els anys vinents.
Quines són les millores a Vallparadís
Les millores més visibles corresponen a la incorporació a l’andana d’un mapa de la línia, per oferir una orientació més clara als usuaris d’on es troben i cap a on van. A més, el rombe amb el nom de l’estació va acompanyat, per primer cop, d’un codi numèric que l’identifica de forma única. En el cas de Vallparadís Universitat, es tracta del número 42. L’objectiu és que cada estació de Ferrocarrils estigui numerada amb una xifra concreta, per tal de facilitar-ne la identificació.

Una altra modificació afecta la tipografia dels rètols, que passa a ser en negreta per augmentar el contrast i la distància de lectura. El canvi és visible en elements com els codis de línia, amb una nova configuració homogènia que permet millorar la composició de la informació i augmentar la llegibilitat del nom de la destinació. D’altra banda, s’ha modificat la senyalització d’informació en els accessos per fer més simples i clars els missatges informatius. També s’han millorat i s’han simplificat els diferents pictogrames de l’estació per augmentar la percepció del missatge i facilitar-ne el reconeixement.
L’estació també ha renovat els senyals de direcció d’entrades i sortides. D’una banda, els rètols de senyalització de les entrades a andanes, vies o trens passen a tenir un color negre de fons (enlloc del gris actual). Sobre aquest fons negre, el missatge informatiu passa a tenir color blanc, amb l’objectiu de facilitar la percepció del sistema i augmentar la llegibilitat.
Pel que fa a les direccions de sortida, passen a tenir un nou color blau. El nom de les sortides s’amplia i, com que s’aplica en negre sobre fons blanc, augmenta la llegibilitat. A més, els topònims apareixen sencers, sense abreviatures (per exemple, Plaça Catalunya, enlloc de Pl. Catalunya).


