Les àrees de vianants s’amplien, s’unifiquen, se simplifiquen i passen a facilitar l’entrada en cotxe fins a 52 dies l’any, en funció de les zones i les excepcions que compleixi l’automobilista. És el pla de l’Ajuntament de Terrassa, que vol posar en marxa durant el primer trimestre del 2026 i s’acabarà acompanyant d’un règim sancionador. De moment, l’equip del tinent d’alcalde Xavier Cardona, que ho aprovarà per decret d’alcaldia, ho va presentar aquest dimarts al vespre a la Taula de Mobilitat, on estan representats institucions, entitats i associacions de la ciutat.

Una de les principals decisions és la seva conversió de sis a tres àrees. Si fins ara existien les de la Plaça Vella, Vapor Gran, Vapor Ventalló, Passeig, Seu d’Ègara-sector 2 i Antic Poble de Sant Pere, ara només en seran tres. D’una banda, es manté Plaça Vella i Antic Poble de Sant Pere es transforma en Seu d’Ègara, amb les majors restriccions les dues i on continuarà el segell distintiu per als vehicles autoritzats.
De l’altra, les altres zones convergeixen en una de sola per anomenar-se Àrea Centre. Aquesta s’amplia (sis trams, en un 5%) cap al sud fins al carrer Sant Marian, anant dels carrers Topete a Sant Francesc i integrant també Doctor Ventallo, just al costat de la plaça Nova. A més, als carrers restringits que ja suposaven la Rambla d’Ègara i adjacents, Castell, Mas de Canet i la plaça de la Quadra, s’hi afegeix ara el de Prim, al Segle XX, entre la carretera de Rubí i el carrer Baldrich (on hi ha la reurbanització de l’antiga fàbrica Sala i Badrinas). També, al Segle XX, es restringeix el passatge Pere Comerma amb carretera de Montcada.
Autorització d’accés a través d’un portal 72 hores després
La gran novetat és que s’instaura una autorització puntual d’accés a l’Àrea Centre pels vehicles dels no residents, d’acord amb les excepcions que es determinin amb fins a 52 permisos l’any. Això serà possible a partir d’un portal web de l’Ajuntament, on es podrà sol·licitar l’autorització entre 24 hores abans i 72 després d’haver-hi accedit. I serà factible, entre altres, en els supòsits de mobilitat reduïda, accés a habitatges de la zona, serveis professionals o centres educatius. Aquestes autoritzacions també s’aplicaran per als carrers Joan Duch, Castell i Mas de Canet.
D’altra banda, s’unifica l’horari de Distribució Urbana de Mercaderies (DUM), de dilluns a dijous de 7h a 11h30, de 13h30 a 16h30 i de 20h30 a 22h00. I divendres, dissabtes i vigílies de festius, de 7h a 11h30 i de 13h30 a 16h30. Ocorre el mateix amb l’horari del repartiment a domicili, de 7h a 11h30, de 13h00 a 16h30 i de 19h00 a 23h00. En el cas de les bicicletes i els Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) serà possible cada dia de l’any 24 hores, tret de les àrees de Plaça Vella i Seu d’Ègara i on hi hagi senyalització específica de prohibició. Es faran excepcions per a vehicles amb autorització permanent, repartiment professional de mercaderies, menjar a domicili i activitats socioeducatives.
Continuen les autoritzacions, com fins ara, amb els residents, propietaris d’aparcament, titulars de locals comercials i un màxim de quatre matrícules per unitat. Amb caràcter temporal, s’atorga per a les persones amb mobilitat reduïda, esdeveniments, vehicles d’empreses VTC i altres necessitats justificades. I es manté el dona pas d’un resident per a l’entrada puntual de tercers (familiars, serveis, repartiment).
Un règim sancionador que arribarà més tard
El control d’accessos s’efectuarà amb agents, pilones i càmeres (un total d’11) amb reconeixement de matrícules, respectant les emergències. I tot plegat s’integrarà en aquest nou sistema del portal digital, on es coordinarà el registre municipal d’autoritzacions. Com en la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que ja està en marxa en règim sancionador des de l’u de novembre passat, la multa serà de 200 euros. Però els responsables tècnics de l’Ajuntament són prudents sobre el moment en què el règim sancionador per a les zones de vianants serà efectiu.

“Abans de sancionar, sempre es fa una progressió”, explica el director de l’àrea de Mobilitat del consistori, Pau Hosta. “No diem una data concreta, perquè encara s’ha de fer la feina amb els polítics de com es desplegarà”. El que sí vol deixar clar Hosta és que les dues restriccions de les àrees per a vianants i la ZBE són independents. Les zones de vianants estan totes a l’interior de la ZBE, però el concepte d’entrada és diferent. No perquè un vehicle disposi de l’etiqueta mediambiental, pot entrar a les àrees de vianants. I les autoritzacions especials s’han de comunicar en cada cas.
“L’avantatge per diferenciar Àrea de Vianants i Zona de Baixes Emissions és que gran part de les zones de vianants han tingut els darrers anys una transformació física”, remarca el tinent d’alcalde Cardona. “Aquesta transformació física ha facilitat que el ciutadà entengui la seva ampliació”, considera Cardona citant, per exemple, tot l’àmbit del Passeig d’Ègara fins a la plaça Mossèn Cinto Verdaguer.
Una operació com aquesta ampliació i reorganització de les Àrees de Vianants es fa dins el marc del futur Pla de Mobilitat Urbana Sostenible 2026-2031, que s’estén per tota la ciutat de Terrassa i inclou, entre altres coses, una reordenació també de la xarxa d’autobusos un cop s’hagi adjudicat la nova concessió. Aquest nou pla de mobilitat, que substituirà el de 2016-2021, s’ha d’aprovar en ple durant el 2026.


