Aquest és un esquema que encara pot tardar a aplicar-se, perquè depèn d’una nova concessió que s’eternitza, però els serveis de l’Ajuntament de Terrassa ja han dissenyat la nova xarxa d’autobusos urbans per millorar la seva eficàcia i freqüències. I d’aquest disseny se’n desprèn que es vol fusionar les línies 7 i 10 per fer més ràpida la connexió nord-sud, reestructurar els enllaços entre Can Parellada i Les Fonts, reduir la circulació als carrers estrets de Sant Antoni, Mas Adei, Garcia Humet i Topete i perllongar la cobertura de la L5 fins al barri de Sant Llorenç i el Polígon Industrial Nord. També convertir la LH de l’Hospital en una línia diametral que passi per l’Estació del Nord. Unes transformacions, però, que hauran d’esperar com a mínim dos anys fins que finalment se sàpiga si és Tmesa o una altra companyia qui hereta aquesta nova xarxa.
Segons els tècnics municipals, que aquest dimarts al vespre exposaven a la Taula de Mobilitat d’institucions, entitats i associacions aquest plàning que també inclou l’ampliació de les Àrees de Vianants, la nova xarxa de busos que ha de ser la base per a la futura licitació pretén “ampliar i consolidar la freqüència de les línies, mantenint la dotació de recursos”.
La connexió entre Can Parellada i Les Fonts
En concret, una de les principals novetats és fusionar les línies L7 (Can Jofresa-Pla del Bon Aire) i L10 (Les Font-Estació del Nord), “el que permetria una connexió directa entre nord i sud de la ciutat, generant una línia més competitiva”. A més, això facilitaria una millor freqüència de Les Fonts al centre de la ciutat, baixant “dels 36 minuts actuals als 20, i evitant el pas pels carrers estrets, com són Sant Antoni, Mas Adei, Garcia Humet i Topete”.
Alhora, en la connexió Les Fonts-Can Parellada, es proposa canvis en les línies L4 (Ca n’Aurell-Can Parellada), L10 (Avingudes) i L15 (Les Fonts-Montserrat), “de manera que la L15 quedaria integrada dins de la L4, que es consolidaria com la principal connexió del barri i augmentaria la freqüència els caps de setmana”. D’altra banda, aquesta modificació faria “connectar les torres de Can Parellada amb el Centre i que el Polígon Industrial Sud tingués connexió directa amb l’estació de Ferrocarrils de la Generalitat de Les Fonts els feiners i caps de setmana”.
Alleugeriment de pas a Sant Antoni, Mas Adei, Garcia Humet i Topete
En l’objectiu d’alleugerir els estrets carrers entre la Mútua de Terrassa i l’Estació del Nord, també es preveu simplificar el recorregut de la L6 (La Cogullada-Can Roca), “enllaçant l’estació del Nord directament amb la plaça de la Dona a través de l’Avinguda 22 de Juliol”. D’aquesta manera, es passaria “d’una freqüència cada 4-5 minuts a un bus cada 7-8 minuts”. A més a més, la L6 seria “més ràpida i competitiva en tenir un itinerari més directe”.

Al nord de la ciutat, també es planteja l’ampliació de la L5 (Can Trias-Pla del Bon Aire), “perllongant la línia per l’avinguda Béjar fins al barri de Sant Llorenç per donar cobertura al Polígon Industrial Nord i als nous equipaments previstos entorn del parc de la República”. Finalment, es proposa rebatejar la LH (Poble Nou-Hospital) com a L11, “per ser una línia concebuda com a diametral de la ciutat per connectar, no només amb l’Hospital, sinó amb altres pols de referència com l’Estació del Nord”.
Per al director de l’Àrea de Mobilitat de l’Ajuntament, Pau Hosta, “aquesta no és una foto fixa, no serà fixa en els pròxims deu anys que ha de durar la concessió”. “Si apareix per exemple una nova estació de trens, també s’hi adaptarà”, precisa.
El nombre de passatgers i la subvenció municipal per línia
Per la seva banda, el tinent d’alcalde Mobilitat, Xavier Cardona, remarca que, amb aquest nou esquema, “les línies més utilitzades guanyen freqüència”. “Això s’ha treballat també amb la Federació d’Associació de Veïns de Terrassa (FAVT) i hi ha una part majoritària que entenen i comparteixen”, destaca. “Fan altres peticions, però crec que l’important és que aquí ens estem basant en estudis de demanda i de costos i, al final, és una proposta objectiva i realista de la necessitat del transport a la nostra ciutat”, afirma Cardona.

En aquest sentit, el tinent d’alcalde considera que “s’ha de tenir molt present la subvenció municipal” que es fa per a cadascun dels viatgers. “Quan es compara les línies més competitives amb les que menys, la gent ha de prendre consciència del cost que tenen els serveis públics de la ciutat”, assenyala. Així, en la memòria d’aquesta nova xarxa es precisa el nombre de vehicles, freqüències, demanda diària i subvenció per passatger. I es comprova que la línia més concorreguda és la L9 (Avingudes), amb 8.714 passatgers diaris el 2024 i 0,41 euros de subvenció per passatger. I les que menys la L12 (Can Palet de Vista Alegre-Rambla d’Ègara), la L13 (Can Gonteres-Rambla d’Ègara), la L15 (Les Fonts-Montserrat) i la L18 (Les Martines-Rambla d’Ègara) amb, respectivament, una subvenció de 5,63 euros, 8,31 euros, 6,75 euros i 10,63 euros per passatger.
“El que volem és que surti una memòria econòmica financera, que ens permeti tirar endavant aquesta nova concessió amb la nova cobertura”, posa en relleu Cardona. Per això, l’equip de govern s’està assessorant amb l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport (AMTU), juntament amb una auditora. “I la voluntat és treballar-ho de forma solvent, que no ens passi com en l’anterior adjudicació que ens va caure amb un recurs”, recorda. Actualment, ja són disset les pròrrogues de la societat mixta Tmesa, les últimes set com a forçoses. Encara que el tinent d’alcalde assegura que, mentrestant, s’aniran cobrint altres connexions necessàries que sorgeixin, i posa com a exemple les noves promocions d’habitatges a Can Colomer, a la carretera de Rellinars, o el futur polígon industrial d’Els Bellots II, a l’est de la ciutat.


