El gener de 2022, l’Ajuntament de Terrassa va aprovar en sessió plenària el Pla de promoció per a l’ús de la Bicicleta a Terrassa 2022-2025, un instrument estratègic que tenia per objectiu “potenciar i fomentar l’ús de la bicicleta com a mitjà de desplaçament quotidià a la ciutat de Terrassa”. Des d’aleshores, el govern municipal ha realitzat diverses accions que van encaminades a donar compliment amb aquest document, per exemple els aparcaments tancats al costat de les estacions de tren o l’actualització del protocol per a la prevenció i resolució de situacions d’assetjament a persones ciclistes.
Un altre dels punts claus per incrementar l’ús de la bicicleta és tenir una xarxa de carrils adequada. Aquesta és una de les principals reivindicacions tant des de les entitats ciclistes com des dels usuaris. L’any 2022, Terrassa tenia un total de 20,5 quilòmetres de carrils bici segregats, dels quals 7,6 km estaven situats a la vorera i 12,9 km a la calçada. També hi ha 23 barris regulats com a zones 30.

Més espai pels vianants i pacificar el trànsit
Un dels barris que és zona 30 és el Roc Blanc. També és una de les zones on aquest estiu s’hi ha estat treballant, dins dels projectes del Fons de Recuperació Next Generation de la Unió Europea orientats a la pacificació del trànsit al nucli urbà. En aquest sentit, l’Ajuntament ha estat realitzant diverses actuacions tàctiques amb la idea d’adequar itineraris a peu al barri, guanyant superfície per als vianants.
Però no només pels vianants, també s’han fet actuacions per als ciclistes, perquè la idea és “fomentar la mobilitat sostenible i fer els carrers més segurs creant, entre d’altres, espais per a vianants en calçada i facilitant els itineraris per a bicicletes i patinets elèctrics (VMP) des de Roc Blanc cap al centre de la ciutat”.

En concret, el carrer de Carrasco i Formiguera ha passat a ser de sentit únic en direcció a la carretera d’Olesa i s’hi ha habilitat un carril per a bicicletes i vehicles de mobilitat personal (VMP) en el sentit contrari. A més, s’ha ubicat un espai per la circulació de vianants a la calçada i S’han instal·lat rampes per a connectar el nou pas de vianants amb la vorera.
Al carrer Calderón de la Barca també s’hi ha habilitat un carril per a bicicletes i patinets (VMP) en el sentit contrari, entre els carrers de Sant Lluís i la Ronda de Ponent. Per la seva banda, els carrers de Sicília i de Sant Lluís, els quals són ara de sentit únic en direcció a la Ronda de Ponent, la qual també ha incorporat un carril bici i per a patinets en sentit contrari a la circulació dels vehicles.
Així mateix, a la Ronda de Ponent s’hi ha construït un carril bici en doble sentit entre el carrer de Sicília i el pont del carrer d’Atenes; i el carrer Salvador Seguí canvia de sentit. En total, el projecte ha tingut un cost d’execució de 110.712,5 euros.


