El Servei Català de Trànsit ha redactat el projecte per a instal·lar un sistema de gestió de velocitat variable a la carretera C-58, entre els punts quilomètrics 13,5 i 0,0, al tram situat entre Sant Quirze del Vallès i Barcelona en sentit a la ciutat comtal. Això permetrà reduir el límit de velocitat a través d’uns panells lluminosos, depenent de les situacions de trànsit, congestió o incidències. Es preveu que les obres d’instal·lació d’aquest sistema s’executin el 2024, amb un pressupost previst de 2.825.066,39€, segons exposen en un comunicat de la Generalitat. La licitació del projecte es realitzarà “en les properes setmanes”.
Segons apunten, amb aquest sistema de velocitat variable, es “redueix i minimitza la severitat de les congestions i millora la qualitat de la circulació”. També “redueix les aturades i arrencades dels vehicles” i “millora la seguretat viària i reducció de la sinistralitat”.
Reduir la velocitat mínima a 60km/h suposaria beneficis econòmics i ambientals
Per determinar les bases dels sistemes de velocitat variable més adequats per als accessos nord de Barcelona, entre els quals hi ha la C-58, el Servei Català de Trànsit ha encarregat un estudi previ.
Aquest estudi planteja la limitació de velocitat mínima a 60 km/h en el tram afectat per la instal·lació de velocitat variable, el que aportaria beneficis econòmics i ambientals: “La reducció en temps de viatge i de les partícules contaminants (C02, N0x i PM) suposarien un estalvi econòmic anual d’1.724.211,32 euros”, afirmen.
A més, aquest sistema de gestió del trànsit instal·lat a la C-58 també possibilitarà millorar la circulació en el nus amb l’AP-7 i afavorirà una mobilitat més fluïda en el tram central de l’autopista
Com funciona el sistema de velocitat variable a la C-58?
El funcionament tècnic de la velocitat variable consisteix en la transmissió i l’intercanvi de dades entre peu de carretera i el centre de control, que es realitzarà mitjançant la xarxa de comunicacions de fibra òptica ja existent a la C-58. S’utilitzaran les actuals estacions de presa de dades de trànsit (ETD) i les estacions remotes universals (ERU) per posar en funcionament els equips del sistema.
A través d’aquestes informacions, es podrà reduir la velocitat, en funció de les situacions de congestió, de possibles incidències de seguretat, de les condicions de contaminació i de les inclemències meteorològiques.