El NO-DO, No-Do o nodo, era un noticiari setmanal del règim dictatorial franquista que precedia obligatòriament a les pel·lícules projectades als cinemes espanyols entre 1942 i 1976, i de forma voluntària fins al 1981. En aquestes imatges es pot veure com s’explicava la inauguració de l’autopista de Terrassa a Manresa. La cia se’n va ja cap als 5 anys, i les coses han canviat molt des de llavors.
Un document en blan i negre
El document, en blanc i negre, és un informatiu del 21 de juliol de 1975, on es pot veure com “durant la recent visita del príncep Don Joan Carles a Catalunya va ser inaugurada l’autopista”.
L’autopista és avui una de les principals artèries del país. Uneix la capital catalana amb les grans ciutats del Vallès Occidental i amb Manresa. Avui, el nombre de vehicles s’ha multiplicat respecte els que hi passaven el 1975, i els tipus també són molt diferents. L’autopista, quan va néixer, passava pel costat de llocs buits.
Com ha canviat tot!
Ara, pràcticament és impossible trobar un espai on no hi hagi un edifici, sigui un gran centre comercial, habitatges, magatzems, instal·lacions. La seva fesononia ja no és la mateixa, però és l’exi sobre el que gira el moviment per carretera a la comarca del Vallès Occidental. Tanmateix, algunes zones que es veuen en el vídeo són perfectament reconeixibles per l’espectador. Altres, evidentment, necessiten un bon exercici d’imaginació per saber on corresponen.
L’obra va costar més de 3.000 milions de les antigues pessetes, pressupostades pel Ministeri d’Obres Públiques del règim franquista espanyol. Quan es va anomenar en marxa se la coneixia comn la B-29, però el nom s’ha perdut, com el posterior, A-18. Avui li diem C-58 i, de foirma mes genèrica, l’autopista del Vallès, tot i que a la comarca n’hi hagi d’altres.