El Govern català veu amb bons ulls poder fer una Zona de Baixes Emissions única de Terrassa-Sabadell-Rubí. Fer un eix supramunicipal que englobés els tres municipis permetria que la ZBE que inicialment ha de cobrir el 25% del sòl urbà residencial, passés a ser un 25% del sòl del conjunt de l’àrea englobada. “No hi ha problema en crear ZBE supramunicipals que incloguin diverses ciutats com les rondes de Barcelona si ens ho plantegen”, ha dit la directora general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental del departament d’Acció Climàtica, Mireia Boya, en declaracions fetes al diari El Periódico.

A més de l’àrea vallesana també es contempla fer-ne una de similar per a Girona-Salt o Reus-Tarragona. Grans nuclis urbans que d’aquesta manera podrien acordar unes restriccions i unes mesures de circulació iguals, per facilitar als seus residents un desplaçament més fàcil i menys enrevessat.

Etiqueta B, un any més de marge abans de quedar fora de les ZBE

Aquesta era una de les peticions que des de l’Arc Metropolità de Catalunya que s’havia realitzat a la Generalitat, que havia presentat al·legacions al Pla de Qualitat Ambiental proposat pel Govern. Tot i que la intenció era fer una gran ZBE per a tota la segona corona, no sols per a les dues cocapitals. Segons avança el mitjà de comunicació, el 72% de les propostes presentades pels municipis de l’Arc sobre la normativa reguladora han estat acceptades, així com el 83% de les que havia fet l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Les negociacions encara resten obertes per acabar de perfilar els detalls de la implantació definitiva i posada en vigor de les Zones de Baixes Emissions.

Terrassa també es mostrava molt preocupada perquè si tirava endavant el Pla tal com estava redactat, “més de la meitat dels vehicles actuals es veurien afectats per les restriccions”. El parc automobilístic terrassenc que té etiqueta B o sense etiqueta supera els 50 mil vehicles de tota mena. Això implicaria que es prohibiria la circulació a més de la meitat dels automòbils dels municipis, un fet que “afectaria clarament la ciutadania amb rendes més baixes i que no poden canviar-se de vehicle de forma habitual”.

Boya ha explicat que el Govern preveu retardar un any, fins al 2027, les limitacions als vehicles d’etiqueta groga. Un any de coll perquè els residents en aquestes àrees poguessin fer el canvi. L’1 de gener de 2027, els cotxes dièsel Euro 4, amb models 2006 i 2013, tindran limitada l’entrada les ZBE, és a dir, a tot el Centre de Terrassa. Un dels elements que el Govern, però, rebutja flexibilitzar és el fet d’oferir excepcions per a les ZBE als residents. Només n’hi haurà, apunta Acció Climàtica, per a rendes baixes prèvia autorització i en altres casos concrets, no de forma generalitzada.

Comparteix

Icona de pantalla completa