L’Estat ha fet oficial que la gestió de la B-40 anirà a càrrec de la Generalitat de Catalunya. Així s’ha publicat en el BOE aquest dijous dia 28 de desembre, certificant el decret aprovat pel govern espanyol -en l’últim consell de ministres celebrat aquest 2023- en què s’incloïa una modificació legal per permetre al Govern català ser qui s’encarregui de les obres de la futura Ronda Nord que ha de connectar Terrassa i Sabadell.
En el Butlletí Oficial de l’Estat s’especifica que la Generalitat podrà “licitar, contractar, efectuar el seguiment i supervisar” els treballs que es realitzin en aquest tram. A més, també es contempla que, en el marc d’un futur conveni, es pugui fer un “desemborsament anticipat de les aportacions de la Generalitat”. D’aquesta manera, es reprèn el conveni que s’havia signat entre les dues administracions per a la continuïtat de la B-40, després d’un estira-i-arronsa entre PSOE i ERC ara fa mesos, i que havia quedat paralitzat. De fet, s’hauria d’haver segellat abans del 31 de març, però la situació política i electoral ho va encallar.
Ara, Territori espera rebre una nova proposta del conveni on quedi reflectit aquest traspàs de competències. Tanmateix, segons recull l’Agència Catalana de Notícies, ja es descarta que es pugui firmar abans de finals d’any. Afirmen que és “tècnicament impossible que es pugui analitzar i signar aquest 2023”. Tampoc sembla que corri pressa, ja que ambdues parts s’han posat d’acord perquè el conveni sigui aprovat, prèviament, pel consell de ministres i el consell executiu.
Sota la supervisió del govern espanyol
Amb l’aprovació dels canvis legislatius d’aquest dijous, la Generalitat serà l’encarregada de definir com han de ser aquestes obres. Podrà “licitar i contractar els estudis i projectes que siguin precisos per a la posterior execució de les obres” i “fer les expropiacions necessàries per executar les obres”. No obstant, cal recordar que serà el govern espanyol qui haurà d’aprovar aquests estudis i projectes.
El nou conveni busca donar continuïtat al corredor de la B-40 ja construït a Terrassa i ampliar-lo fins a unir-se amb Sabadell i Castellar del Vallès, i també contempla les obres per al carril bus a l’entrada de Barcelona per la B-23 i les obres de millora dels elements funcionals existents en aquesta mateixa via entre Barcelona i Sant Feliu de Llobregat.
Pel que fa al pagament de diners, el BOE contempla que els convenis puguin preveure “el desemborsament anticipat de les aportacions a la Generalitat de Catalunya, fins als límits determinats per les normes d’aplicació, sense que sigui necessari prestar la garantia que legalment seria exigible”.