Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya protegeix un nou tram de catenàries de la línia de FGC del Vallès. Actualment, s’estan executant treballs en el tram que va de Sant Cugat del Vallès a Rubí, i aquesta futura intervenció se centrarà entre les estacions de La Floresta i Volpelleres. L’actuació forma part de l’execució d’un Pla que contempla tota la línia (S1 i S2), i del qual ja s’han fet diverses intervencions (entre Les Planes i Sant Cugat i entre Sarrià i Les Planes). Quedarien pendent, doncs, els dos tram finals que anirien de Rubí a Terrassa, i de Sant Cugat a Sabadell, i que el calendari indica que s’haurien de realitzar en el període 2025-2028.

L’actuació consistirà en substituir els equips de compensació mecànica dels conductors de catenària (sustentador i fils de contacte), que actualment són simples, per equips de compensació dobles que permetran independitzar la regulació de tensió mecànica del sustentador de la dels fils de contacte. En un comunicat de FGC s’afirma que “la doble subjecció incrementarà la fiabilitat de la catenària davant diferències tèrmiques extremes i tindrà una influència directa en la reducció d’avaries i en la disminució dels temps i els costos de manteniment derivats d’aquestes”.

Els treballs està previst que comencin el tercer trimestre de l’any vinent. Per ara, no s’ha comunicat quines afectacions tindran en la circulació viària dels trens entre Terrassa i Barcelona. Només se sap que tindran una durada de 33 setmanes, i que compta amb un pressupost de 230.000 euros (sense IVA).

Intervencions també a la línia Llobregat-Anoia

Ferrocarrils va iniciar aquesta aposta per la doble catenària l’any 2019, en una prova pilot que es va fer a La Pobla de Clarament. El resultat va ser molt satisfactori, així que es va decidir implantar a totes les línies de l’entitat, tant la del Vallès com la de Llobregat-Anoia. Ja hem parlat de quines actuacions s’han fet a la part vallesana. Dins del paquet d’aquest 2025, també es contempla intervenir en el ram entre Piera i Masquefa, un cop finalitzat el tros de Piera a Igualada.

El Pla d’Adaptació al Canvi Climàtic de la Infraestructura Ferroviària d’FGC és una eina de planificació estratègica per adaptar al canvi climàtic les infraestructures de Ferrocarrils, amb l’objectiu d’incrementar-ne la resiliència. El pla, que inclou actuacions a executar en el període 2022-2026, sorgeix a partir d’una diagnosi de vulnerabilitat de les infraestructures vers al canvi climàtic elaborada prèviament per a l’empresa catalana.

Compensacions dobles instal·lades a la línia Barcelona-Vallès d’FGC | FGC

Comparteix

Icona de pantalla completa