Ferrocarrils de la Generalitat ha dut a terme tasques de renovació d’un total de 22 trens de la línia Barcelona-Vallès. Amb la idea d’allargar-los la vida útil durant quinze anys més, l’empresa ha modernitzat totes les unitats de la sèrie 112, la majoria de les quals van ser construïdes l’any 1996. Amb aquesta reforma es pretén dotar-los dels mateixos serveis, condicions de confort i disseny que els combois més nous, corresponents a la sèrie 115, estrenats el desembre de 2022. D’aquesta manera, també es mostrarà “una imatge uniforme”, exposen en un comunicat FGC.
Les tasques de rehabilitació completa de l’interior i del disseny exterior ja han començat. Està previst que el primer tren, que servirà com a prototip per a la resta, es posi en circulació la tardor vinent. Un cop entri en servei, s’anirà remodelant progressivament la resta d’unitats. Amb un pressupost de 16.3 milions d’euros, també es contempla que es renovin les comunicacions i sistema d’informació al viatger, serveis que també ja tenen els de la sèrie 115. L’actuació es farà en primer lloc en les 16 unitats de tren adquirides l’any 1996, que s’aniran introduint a la línia amb una periodicitat de cada dos mesos i, posteriorment, en les 6 unitats que es van estrenar l’any 2003.
Encoixinats, portes i separació per cotxes
I com seran aquests nous trens? Els canvis més visibles que s’introduiran serà la retirada de les barreres de vidre que separen els seients amb les zones de portes, amb l’objectiu de donar més obertura i amplitud a l’interior dels trens. A més, es repintaran portes, agafadors i altres elements del tren amb els mateixos colors que tenen les unitats 115.
Pel que fa als seients, tot i que se’n mantindran l’estructura, s’encoixinaran de nou, amb les mateixes espumes que els trens 115, alhora que es renovaran els reposacaps i els reposabraços, amb materials més robustos. Els portaequipatges també es netejaran i es repararan.
Exteriorment, els trens de la sèrie 112 també canviaran d’aspecte, ja que seran repintats amb els mateixos elements distintius que les unitats 115, combinant els colors negre i blanc. També es netejarà tota la superfície dels vehicles. A diferència de les unitats de tren 115, en què els quatre cotxes estan interconnectats per passadissos, les unitats 112 mantindran l’actual separació entre cotxes.
Quant als serveis, es renovarà tot el sistema d’informació al viatger. Un dels principals canvis serà la instal·lació de pantalles d’informació a l’interior dels trens, alhora que es renovaran els altaveus i el sistema d’intercomunicacions. S’instal·laran ports de connexió USB i es renovaran els espais per a les persones de mobilitat reduïda, amb la instal·lació de més seients plegables i la incorporació de suports d’esquena i suports per a cadires de rodes i per a bicicletes.
L’actuació també permetrà renovar les cabines dels maquinistes, amb la rehabilitació de la interfície i la instal·lació de nous monitors de videovigilància interna. A més, es renovarà el registrador jurídic dels trens, la caixa que registra totes les variables de conducció del tren.
