MónTerrassa
La FAVT demana més “consens” en els canvis en la mobilitat de Terrassa

El Ple de Mobilitat de l’Ajuntament de Terrassa ha donat veu a una desena d’entitats que han volgut presentar les seves propostes, queixes i reclamacions a l’equip de govern, i al conjunt de la ciutadania. Entre aquestes hi havia la Federació d’Associacions Veïnals de Terrassa, que de la veu del seu president, Josep Antoni Sánchez, ha intervingut en la sessió extraordinària.

La FAVT ha recalcat la importància de la Taula de Mobilitat, com a òrgan participatiu i de presa de decisions. També han reclamat que es torni a canviar el sentit de Ramón y Cajal, perquè consideren que la prova pilot va demostrar que era una mesura efectiva i necessària. Demanen tenir més informació sobre el projecte del pàrquing de Sant Roc i es mostren preocupats per la implantació de la Zona de Baixes Emissions. Mentre que respecte als autobusos reclamen no donar encara per bona la proposta del nou servei, replantejar algunes parades i itineraris, especialment a la línia H.

Intervenció íntegre de la FAVT al ple de mobilitat

La taula de mobilitat és l’òrgan de participació en temes de mobilitat on participen institucions, entitats i associacions que estiguin interessades. Es va constituir l’any 1999 a fi de poder garantir la implicació dels actors que intervenen en la mobilitat de la ciutat de Terrassa. A la reunió de la taula del 10 de juny del 2024, la Federació d’Associacions Veïnals de Terrassa va comunicar totes les inquietuds de la ciutadania recollides en el monogràfic sobre mobilitat organitzat per la Federació i celebrat el 16 de maig del 2024.

Darrerament estem veient que es fan moltes reunions sobre mobilitat fora d’aquest òrgan on es parla o s’informa sobre temes latents però no de la forma adequada ni el lloc que toca, és a dir, a la taula de mobilitat. És necessari que hi hagi una participació conjunta d’institucions i entitats a l’òrgan establert on es pugui debatre de forma democràtica i prendre acords conjuntament per una millora real i eficaç consensuada amb la ciutadania ja que aquesta té molt a dir i coneix molt bé les problemàtiques actuals de mobilitat. Creiem que és indispensable recollir les aportacions de la ciutadania a la taula perquè es tinguin en compte, siguin valorades i aportin solucions executables i executades.

Des de la FAVT volem reivindicar que es faci servir la taula per a totes les problemàtiques que van sorgint per aconseguir millorar tots els aspectes que tan preocupen el tràfic dels carrers Galileu i Arquímedes, carrer Ramon y Cajal, zona de baixes emissions, autobusos, pàrquing del portal de Sant Roc, accessibilitat i un joc, etc. Sobre el carrer Ramon y Cajal, fa un mes es va posar de manera insuficient i mal planificada la prova del canvi de sentit al carrer Ramon y Cajal per a disminuir el tràfic de 8.000 vehicles al dia per la perillositat que comporta de soroll i pol·lució. Amb els resultats creiem que s’ha demostrat que era una mesura necessària.

Després d’aquest període de prova s’ha tornat a la situació anterior amb la mateixa problemàtica que teníem abans i demanem que es torni a posar el canvi de sentit al carrer Ramon y Cajal, que es doni solució per a tots, que es facin medicions acústiques i ambientals en aquest carrer i que es tingui en compte la perillositat del trànsit al voltant de l’escola. En el futur pla de mobilitat del 2026 es contempla el barri de Can Palet. Demanem que es treballi la mobilitat general del barri i que quedi reflectit en el pla de mobilitat del 2026.

D’altra banda, a la darrera taula del 5 de maig d’enguany ja vam demanar la necessitat de més reunions a l’any ja que en aquests últims dos anys solament s’han convocat dues reunions i amb la sensació que s’han fet perquè les hem demanat des de la FAVT. En aquesta darrera taula es va dir que es faria un calendari amb tres reunions a l’any. Esperem que es compleixi. Si no, demanarem la constitució del Consell Municipal de Mobilitat.

Autobusos. El 16 de maig de 2024 la FAVT va celebrar el monogràfic de mobilitat urbana autobusos en el que va abordar les qüestions més preocupants sobre la nova proposta del servei d’autobusos i altres mancances actuals. Sobre la proposta de l’administració, creiem vital que s’informi degudament a les associacions de veïns dels barris i consells de districte sobre la proposta de les línies que els afecten. Preocupa la idea del transbord projectat per la línia H la qual creiem que hauria de passar per tots els barris amb destí Hospital amb un itinerari d’origen destí únic, que no és en aquest moment. Com a proposta, caldria una segona línia circular per a comunicar tots els barris. Creiem que cal tenir en compte a l’hora de traçar els itineraris els nous equipaments i urbanitzacions per a vestir les necessitats futures dels usuaris. En els barris perifèrics, el taxi a demanda ha de tenir més parades i menys distància entre parades. Hi ha parades que hi ha una distància de dos a tres quilòmetres. Sobre mancances actuals de cara als treballadors, cal un servei per accedir en transport públic als polígons industrials i a l’hospital amb la incorporació de més línies i ampliació d’horaris en el cas d’accés a l’hospital. Millorar la comunicació entre tren i bus. També millorar la puntualitat, la freqüència, inclús els caps de setmana, i panells digitals d’informació situats a les parades de bus. Finalment, caldria incorporar un bus de nit al cap de setmana.

Zona de baixes emissions. La FAVT estem preocupats amb els efectes col·laterals que produiran la posada en funcionament de la zona de baixes emissions. Sobre el tràfic i la mobilitat en la Ronda de Ponell i l’Avinguda del Vallès, especialment quan s’ampliïn cap a l’UES les zones de baixes emissions. També preocupa que els pàrquings estan situats al centre, a la mateixa zona que ha de ser de baixes emissions.

Pàrquing de Portal de Sant Roc. Segons l’informe amb l’estudi de mercat sobre els pàrquings del centre, es valora que no s’aconsella fer una reforma del pàrquing del Portal de Sant Roc, ja que caldria enderrocar el vell per poder fer-ne un de nou. A l’informe es contempla la connexió entre el pàrquing del Portal de Sant Roc i el pàrquing de la Plaça Vella amb un cost de 25 milions d’euros tota l’obra. Seria bo que la FAVT tingués aquest informe. Cal obrir un debat amb tota la ciutadania per definir el futur d’aquest espai i mirar quines són les inversions en infraestructures i equipaments públics més necessaris per a la ciutat. Moltes gràcies.

El president de la FAVT, Josep Antoni Sánchez, en la intervenció en el Ple de Mobilitat | Lucía Rivera

Comparteix

Icona de pantalla completa