El Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya projecta duplicar en els pròxims anys la xarxa d’autobusos exprés.cat. En total, es proposa la creació de 38 nous serveis més directes i amb menys parades que les línies convencionals. Aquesta decisió ve determinada per l’estudi ‘Caracterització i concreció de l’evolució de la xarxa Exprés.cat, implementació dels nous serveis i definició del material mòbil necessari’, en què s’ha analitzat les necessitats de cada territori, el volum d’usuaris, els seus recorreguts, el tipus de via i les alternatives en tren, entre altres factors.
D’aquesta manera, entre aquestes noves línies s’hi troba l’e30 entre Martorell i Terrassa i l’e31 entre Igualada i Terrassa, ambdues farien ruta per la B-40. En total, segons ha explicat el Departament de Transport en un comunicat, es proposa la creació de 21 línies totalment noves i la conversió de 16 trajectes que actualment ja disposen d’un servei regular. A més la línia e13; que actualment connecta Mataró, Granollers i Sabadell, es perllongarà fins a Terrassa.
Aquestes noves línies se sumarien a les 43 ja existent que actualment representen el 40% de la demanda dels autobusos interurbans de tota Catalunya, segons dades de la Generalitat. Concretament, hi ha en funcionament 24 línies exprés.cat a Barcelona, 6 a Girona, 6 a Lleida i 7 a Tarragona i Terres de l’Ebre. D’aquesta manera, un cop completades aquestes noves línies, exprés.cat comptarà amb una vuitantena de línies repartides entre les quatre demarcacions catalanes.
Exprés.cat va tenir més de 27 milions d’usuaris l’any 2023
Els autobusos Exprés.cat van néixer l’any 2012 amb només 4 línies, però actualment el seu número s’ha ampliat a més d’una quarantena. Segons dades del Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, l’any 2023 les línies d’exprés.cat van registrar un total de 27,4 milions de viatgers. Aquestes xifres són un 13,3% més que el darrer any, però continuen sent inferiors a les dades d’abans de la pandèmia, concretament un 13,2%.
Les línies que van experimentar un major augment dels usuaris van ser l’e1 entre Sabadell i Barcelona, l’e2.1 entre Terrassa i Barcelona i l’e6 entre Vilafranca del Penedès i Barcelona. Totes tres van registrar un increment del 25% en només un any. Altres serveis com les línies entre Barcelona i la UAB o entre Mollet i Caldes de Montbui també van experimentar un important creixement.