Egarvia ha tret fum aquest 2025 amb un dipòsit municipal que s’ha anat omplint de patinets. L’empresa acumula, a dia d’avui, fins a 86 vehicles de mobilitat personal (VMP) i cinc bicicletes que han estat retirades dels carrers de la ciutat. Són patinets que ha estat impossible identificar els seus propietaris o que aquests no han vingut a reclamar. Si afegim els que sí que han estat recuperats, la quantitat supera el centenar llarg.
Si en tres mesos des de la retirada no s’aconsegueix retornar-los als seus amos, el Consistori el declara com un residu i acaba sent desballestat. És una situació que cada cop passa més, i aquest any ja s’han declarat 21 patinets com a “abandonats”.
Aquest increment de patinets a les instal·lacions de l’empresa municipal va lligat a la intensificació de les actuacions de control i sensibilització per part de la Policia Municipal de Terrassa. L’objectiu d’aquests dispositius és “garantir una mobilitat responsable, segura i compatible amb la resta d’usos de l’espai públic”, com indiquen des del govern municipal. En aquest sentit, l’alcalde Jordi Ballart ha remarcat que “l’augment de l’ús dels patinets elèctrics fa imprescindible reforçar el civisme i el compliment de la normativa”, i ha subratllat que “Terrassa aposta per una mobilitat sostenible, però també segura i respectuosa amb l’espai públic, per garantir una bona convivència entre tots els modes de transport”.
Més de 1.600 infraccions de trànsit detectades
Aquest 2025, el cos de seguretat local ha dut a terme cinc campanyes específiques de vigilància i sensibilització sobre VMP. La darrera va tenir lloc el passat mes d’octubre amb l’objectiu de “combatre conductes de risc”. En aquestes accions s’han interposat un total de 494 denúncies. Tanmateix, durant tot l’any, els agents vigilen el compliment de la normativa, i per això el volum de sancions per infraccions de trànsit s’incrementa fins a les 1.671 multes.
Segons es recull en un comunicat, la infracció més habitual és circular fora dels espais autoritats, sovint per les voreres (428 denúncies), seguida de circular més d’una persona en un mateix VMP (319 sancions) o circular amb auriculars o casc connectats a dispositius de so (185 denúncies). Una de les darreres intervencions policials amb un conductor de patinet elèctric va tenir lloc ara fa pocs dies, quan una patrulla va caçar-lo circulant a més de 70km/h i saltant-se semàfors en vermell.
Més enllà de l’ordenança municipal de mobilitat en què es recullen els drets i deures dels VMP, es recorda que el pròxim dia 2 de gener de 2026, entra en vigor la nova normativa estatal, impulsada des de la Direcció General de Trànsit (CGT), que vindrà a complementar i reforçar la regulació d’aquestes vehicles. Per exemple, s’estableix l’obligatorietat de disposar d’assegurança, certificat de circulació i inscripció al Registre de Vehicles de la DGT. L’objectiu, diuen, és “incrementar la seguretat jurídica, millorar el control i fomentar un ús més responsable dels VMP”.


