MónTerrassa
Desencallat el projecte dels dos intercanviadors entre FGC i Renfe al Vallès

Aquest dimarts al migdia, el Govern aprovava la subscripció del conveni per a la construcció dels dos intercanviadors ferroviaris a Sant Cugat del Vallès. Poc després, el Consell de Ministres donava el seu vistiplau al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible perquè estampés la seva rúbrica en l’acord amb Adif i Generalitat. D’aquesta manera, es desencallava, per fi i després de dos anys, un projecte que havia estat pactat quan ERC era al Govern català i l’Estat, però que havia quedat perdut entre ministeris.

El conveni preveu una inversió total de 36 milions d’euros, una quantitat superior a la inicialment prevista, i que es repartirà entre 20 milions de caràcter plurianual per part del govern espanyol, un milió d’euros des de Transports per realitzar els estudis necessaris, i, finalment, uns 15 milions d’euros posats per Adif per finançar les actuacions que quedaran a càrrec seu. Recordem que els treballs de construcció d’aquests dos intercanviadors seran executats per la Generalitat, tal com s’havia pactat en un inici.

On seran i qui se n’ocuparà

Va ser el juliol de 2023 quan les dues administracions subscrivien un protocol d’actuació on manifestaven la voluntat d’impulsor els intercanviadors entre la xarxa ferroviària de l’estat (RFIG), i la xarxa ferroviària de FGC -titularitat de la Generalitat- a les estacions d’Hospital General (línia S1 Terrassa-Barcelona) i de Vollpelleres (línia S2 Sabadell-Barcelona). Aquestes estacions enllaçaran amb la R8 de Rodalies (línia que va de Martorell a Granollers, passant per Castellbisbal) en les estacions de Rubí i Sant Cugat Coll Favà i permetran reforçar la connexió amb transport públic entre els dos vallesos i el Baix Llobregat, sense necessitat de baixar fins a Barcelona.

En el conveni s’estipula que serà Adif qui elaborarà els estudis previs per a cada intercanviador, sempre en coordinació amb la Generalitat. Posteriorment, la Generalitat en redactarà els projectes constructius i licitarà i executarà les obres corresponents, només amb l’excepció d’aquelles que afectin la xarxa d’interès general, i que executarà l’Adif.

Andana de l'estació de l'Hospital General
A l’estació de l’Hospital General hi haurà un dels dos intercanviadors amb la R8 | FGC

Un projecte llargament reivindicat des del territori

Ara fa dos anys, l’aleshores consellera Ester Capella celebrava el protocol signat i recordava que els dos intercanviadors havien estat “llargament reivindicats” tant pel mateix executiu català com pels governs locals i el teixit social del Vallès. La plataforma FemVallès en una de les darreres reunions amb Territori l’any 2022, havia reclamat altre cop la construcció d’aquesta infraestructura ferroviària, ja que tots es mostren d’acord en què generarà “grans beneficis en la mobilitat interna” de la comarca.

Semblava, doncs, que la infraestructura començava a avançar, i la Generalitat demanava “accelerar” els tràmits. Tanmateix, tot va quedar en un calaix fins que, aquesta setmana, l’Estat l’ha recuperat i l’ha tornat a posar sobre la taula fent un nou pas que, ara sí, s’espera que sigui ja el definitiu. Ambdues administracions han iniciat un compte enrere i s’ha fixat el 2028 com a data perquè els dos intercanviadors estiguin en funcionament.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa