MónTerrassa
Cinc anys d’obres per connectar les línies Vallès i Llobregat de FGC

Cinc anys d’obres per connectar les línies de Ferrocarrils de la Generalitat de Llobregat-Anoia amb la del Vallès. Aquest és el termini que s’ha donat la Generalitat de Catalunya per fer realitat el perllongament de la línia Llobregat-Anoia des de l’estació actual de plaça Espanya fins a enllaçar-la amb la línia de Terrassa-Sabadell, a l’àmbit de l’estació de Gràcia.

Territori ha anunciat que el pròxim 8 de gener es posarà el cronòmetre en marxa amb l’inici dels treballs, que inclouen la construcció d’un túnel i tres noves estacions, a més de la reforma de dues d’existents. Un projecte molt ambiciós en el qual s’invertiran 300 milions d’euros, als quals s’eleven fins als 412 MEUR si és tenen en compte les tasques de desviament de serveis ja realitzades i la resta de projectes impulsats que hi estan vinculats.

Tres noves estacions i dues que es remodelen

Per fer possible aquesta connexió caldrà perforar un cop més Barcelona per crear un nou túnel. Serà un sol tub que inclourà dues vies, llevat d’un petit tram inicial que seran dos túnels paral·lels de via única. En el seu recorregut, el nou tram ferroviari comptarà amb tres noves estacions (Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia) i tres sortides d’emergència de túnel a carrer. Addicionalment, es remodelaran les estacions de Plaça Espanya (actualment, línia Llobregat – Anoia) i l’actual de Gràcia de la línia d’FGC del Vallès.

  1. Plaça d’Espanya: Actualment, l’estació de plaça d’Espanya d’FGC és punt d’inici i final de la línia Llobregat-Anoia. Les obres comportaran la remodelació d’aquesta estació que forma part d’un potent intercanviador del sistema de transport públic, on conflueixen diverses línies d’FGC, i les línies 1 i 3 de Metro. Així, es perllongaran dues de les quatre vies que hi ha actualment a l’estació d’FGC, s’ampliarà el vestíbul i es reconfiguraran els accessos i connexions entre nivells.
  1. Hospital Clínic: Al carrer Comte Urgell, entre els carrers de Rosselló i Còrsega, es construirà una nova estació que permetrà connectar la línia d’FGC amb l’L5 del metro.
  1. Francesc Macià: Al carrer Comte Urgell, entre els carrers de Buenos Aires i plaça Francesc Macià, s’ubicarà una estació de nova construcció que facilitarà l’intercanvi amb el tramvia i diverses línies de bus, tant urbanes com interurbanes.
  1. Estació de Gràcia: Es construirà una nova estació sota la Travessera de Gràcia i la plaça Gal·la Placídia, amb accessos des de la superfície, a les voreres entre Via Augusta i el carrer de Neptú. Des del vestíbul de la nova estació s’accedirà tant a l’L8 com a la línia del Vallès d’FGC mitjançant ascensors de gran capacitat.
Mapa del perllongament de la línia de FGC de Llobregat-Anoia fins a Gràcia | FGC

A més de l’obra d’infraestructura que ara s’adjudica i que correspon al gruix de la connexió de les línies d’FGC, el Departament de Territori treballa en els projectes d’instal·lacions ferroviàries, via i catenària i d’arquitectura de les estacions. Paral·lelament i de manera prèvia a l’inici dels treballs de perforació del túnel, es durà a terme, la primavera de 2024, una campanya d’inspeccions a més de 13.500 habitatges, locals i garatges, per a garantir als seus propietaris un document fidel del seu estat.

Els avantatges per l’usuari de Terrassa

Què suposarà però per a un terrassenc aquest perllongament? D’entrada cap canvi físic, ja que per arribar a plaça Espanya, per exemple, continuarà havent de fer transbordament. Qui més beneficiat en sortirà seran els usuaris de Baix Llobregat, Anoia i Bages que ara podran arribar fins a Gràcia sense moure’s del seient.

Tanmateix, per al terrassenc sí que se li obrirà un ampli ventall d’opcions i combinacions que fins ara li eren més complicades. I és que ara, des de la mateixa estació de Gràcia -on haurà d’agafar un ascensor o unes escales per baixar al pis inferior on hi haurà la nova estació- tindrà molt més a prop arribar a tota una zona que li quedava massa lluny a peu i massa rebuscada amb transport públic subterrani.

Així, tindrà a tan sols una parada la connexió amb els tramvies T1, T2 i T3, que transcorren per la zona de l’avinguda Diagonal i arriba fins a l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern i Sant Feliu de Llobregat. També quedarà molt més accessible l’estació de Plaça Espanya -a tres parades de distància i podent agafar la línia de connexió des de la mateixa estació de Gràcia-. També aproparà l’Hospital Clínic o l’Escola Industrial, entre d’altres.

Així es projecta la futura estació a l’avinguda Francesc Macià de Barcelona | FGC

Comparteix

Icona de pantalla completa