La Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC) ha presentat un requeriment al Departament de Territori per modificar l’execució del Pla Específic de Mobilitat del Vallès (PEMV). La petició parteix de la premissa que, segons el col·lectiu, caldria “prioritzar les actuacions orientades a potenciar el transport públic, en detriment d’aquelles que plantegen una ampliació de capacitat de carreteres, autovies i autopistes”. Així doncs, a través de l’entitat ecologista Adenc, van presentar el passat 12 de maig el requeriment que reivindica una millora en la mobilitat col·lectiva per davant de la projecció de vies, com l’ampliació de la B-40 entre Terrassa i Sabadell. Afirmen que l’objectiu és garantir una bona comunicació entre els diferents municipis del Vallès amb mitjans com el tren o el bus.
En un comunicat, la CCQC desataca que el PEMV estableix més de 60 actuacions amb un pressupost de 2.800 milions d’euros per rebaixar la congestió en la mobilitat vallesana i fomentar el transport col·lectiu. Tot i això, critiquen que el mes de gener el Departament de Territori va presentar un informe de seguiment on es desatacava que no es podrien assolir els objectius establerts l’any 2026. Des del col·lectiu manifesten que aquesta situació és resultat d’una “execució parcial i esbiaixada del PEMV”.
Per aquest motiu, la CCQC ha presentat un requeriment que comportarà analitzar la situació a la comissió paritària de les secretaries de Mobilitat i Infraestructures i de Transició Ecològica. La finalitat és aturar projectes viaris vigents, com la B-40. En el seu lloc, volen que s’aposti per l’activació de projectes que tenen a veure amb la mobilitat sostenible, sigui en tren o en bus. “Si el Departament no actua amb els mecanismes de reorientació del PEMV, no només estarà desvirtuant-lo, sinó que estarà incomplint els requeriments ambientals establerts en el mateix pla, en la legislació autonòmica, en directives europees, i en acords internacionals, tal com reclama la comunitat científica”, conclouen en el comunicat.