El Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC) ha incorporat a les seves col·leccions un automòbil Hispano-Suiza T60RLA de l’any 1936. El vehicle és considerat “el T60RLA millora conservat dels pocs que han pogut arribar als nostres dies”, ja que l’excepcional estat de conservació del vehicle permet que encara pugui circular i que hagi pogut ingressar al museu per mitjans propis. L’automòbil s’exhibeix de manera permanent a l’exposició ‘El transport’ del museu.
Aquesta adquisició s’emmarca dins d’una línia nova de treball del MNACTEC amb relació a l’emblemàtica marca catalana Hispano-Suiza, de la qual el MNACTEC també conserva l’automòbil Hispano-Suiza T30 o el motor d’aviació Hispano-Suiza 12 Lbr (V12), entre d’altres objectes.
L’Hispano-Suiza, consolidada com una de les més potents en fabricació d’automòbils
Aquest turisme és un dels últims models produïts per la marca barcelonina de fabricació d’automòbils de luxe, fundada a Barcelona l’any 1904. Tot i que el model T60RLA es va introduir al marcat l’any 1934, l’empresa Hispano-Suiza ja feina anys que estava consolidada com una de les marques de fabricació d’automòbils i motors d’aviació més potents i prestigioses d’Europa -sobretot gràcies a la seva internacionalització amb l’obertura d’una fàbrica a França-.
Un cotxe per contrarestar la competència nord-americana
El model T60RLA va sorgir per contrarestar l’èxit que començaven a tenir els automòbils nord-americans al mercat espanyol durant els anys vint. En aquest període, hi havia un creixement del mercat automobilístic espanyol “i les marques americanes, amb preus molt competitius, ho havien sabut aprofitar”, expliquen. La Hispano-Suiza va voler competir amb les mateixes armes “i per a la construcció del model T60RLA, va utilitzar moltes peces fabricades directament als Estats Units d’Amèrica amb l’objectiu d’abaratir el preu del vehicle”.
Finalment, l’Hispano-Suiza T60RLA es va introduir al mercat amb un preu “força ajustat”. L’automòbil, amb carrosseria tipus “sedan”, disposa de tres velocitats i marxa enrere, i el motor desenvolupa una potència de 70 CV a 3.000 rpm, fet que “li permet assolir una velocitat màxima de 110 km/h amb un consum mitjà aproximat de 20 l/100 km”.