El comboi contra la violència masclista que circularà pel Metro del Vallès
El comboi contra la violència masclista que circularà pel Metro del Vallès | FGC

!--akiadsense-->

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) s’ha adherit al Protocol de Seguretat contra les violències sexuals en entorns d’oci, impulsat pel Departament d’Interior. El conseller d’Interior, Miquel Buch, i el president d’FGC, Ricard Font, han signat aquest dimarts el conveni a l’andana 5 de l’estació de ferrocarrils de Plaça Catalunya.

Segons Buch, “fins ara havíem treballat zones d’oci però avui fem un pas més i ho fem en el camp de transport públic, amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. El que fem és unir esforços, lluitar junts contra la violència masclista”. El conseller ha destacat que “el tercer lloc on es genera més violència masclista, fora de l’àmbit de la parella, és en el transport públic”. En aquest sentit, Buch ha explicat que “els treballadors dels FGC tindran una formació específica, una sensibilització específica i uns coneixements determinants per intentar identificar casos de violència masclista perquè no succeeixin i, en el malaurat cas que passin, sàpiguen com podem atendre i acompanyar a la persona que l’ha patit”.

Per la seva banda, el director general d’Administració de Seguretat, Jordi Jardí, ha agraït a tots els professionals que han fet possible aquest Protocol dient que aquest “va més enllà d’una campanya publicitària. L’objectiu és convertir tots els entorns d’oci o els entorns en els quals la gent es desplaça a l’oci, en un punt lila”.

El president d’FGC, Ricard Font, ha afirmat que “ens preocupem per la seguretat dels nostres clients, dins i fora de les nostres instal·lacions, i treballem conjuntament amb l’Institut Català de les Dones i el Departament d’Interior perquè hi hagi itineraris segurs per a les persones que surten dels nostres trens”. “A Ferrocarrils sempre estem atents amb la innovació en matèria de comunicació i sensibilització, però també amb polítiques concretes relacionades amb la seguretat dels nostres clients. Farem un esforç important perquè aquesta xacra s’elimini de la nostra societat”, ha afegit.

Finalment, la presidenta de l’Institut Català de les Dones, Laura Martínez, ha destacat el fet de “posar el focus en el còmplice, aquell que ho veu i que no fa res, dins l’àmbit del transport públic, en el qual sempre hi ha molta gent. Interpel·lem-nos tots plegats per intervenir en aquest tipus de situacions”, ha dit.

Formació del personal i acció de sensibilització

L’adhesió al protocol implicarà la formació de prop de 1.100 professionals d’FGC en làmbit de la violència masclista per tal que puguin identificar situacions abusives i sàpiguen com han d’actuar i com han d’atendre les persones que les hagin patit. La formació començarà abans d’acabar l’any i continuarà al llarg del 2020 pel personal de totes les línies metropolitanes, cremalleres, funicular de Montserrat i línia Lleida – La Pobla, així com pel que està en contacte amb el client i la resta de responsables.

El transport públic és una sector clau en la lluita contra la violència: segons les darreres dades de l’Enquesta de Violència Masclista de Catalunya és, amb un 17,1%, el tercer lloc fora de l’àmbit de la parella on es produeixen més violències sexuals, només per darrera dels espais d’oci en sentit ampli (20,9%) i els espais públics (18,3%).

Per reforçar objectiu es posarà en marxa una campanya de sensibilització amb cartells i vídeos a l’interior dels vagons i de les estacions. També s’ha retolat sencer un vagó de tren de la línia Barcelona–Vallès, la més utilitzada pels universitaris.

Tal i com també ha assenyalat el conseller, “és un mitjà de transport molt utilitzat per la gent jove per estudiar, treballar o en el seu temps d’oci. Per tant, la sensibilització en aquest entorn incideix sobre el públic jove. Un públic clau per a què el missatge vagi calant cada vegada més en la nostra societat”. L’objectiu de l’aplicació d’aquest Protocol és que cap conducta que atempti contra la llibertat i la indemnitat sexual quedi impune en un mitjà de transport que majoritàriament la gent jove utilitza en els seus desplaçaments per anar a classe, a treballar o a gaudir del seu temps d’oci.

Fins ara, un total de 20 entitats públiques i privades ja han signat el protocol i unes altres 120 estan tramitant l’adhesió, i 3.800 treballadors ja han rebut la formació per aplicar-lo.

Nou comentari