L’Ajuntament de Terrassa ha decidit reforçar la lluita contra els abocaments de residus voluminosos o mobles de grans dimensions a la via pública. Per aconseguir-ho, el Consistori ha desplegat un nou pla d’acció coordinat i planificat que comptarà amb la participació d’Eco-Equip, Policia Municipal, Medi Ambient i Grua Municipal.
El tinent d’alcalde de Territori i Habitatge, i regidor de Neteja, Residus i Seguretat, Xavier Cardona, ha explicat en roda de premsa aquest dijous, 21 de maig, que es tracta “d’un sistema pioner de prevenció i detecció d’abocaments incontrolats, dissenyat amb recursos propis de l’Ajuntament que dona cobertura en totes les franges horàries els set dies de la setmana, a través de dues rutes circulars i estables per tota la ciutat”.
Cadascun dels serveis municipals implicats realitzaran una tasca concreta amb l’objectiu de millorar la detecció i prevenció d’aquestes conductes incíviques, així com reforçar la capacitat d’identificació i actuació contra els infractors. Així doncs, el servei Medi Ambient s’encarregarà de la detecció de les bateries seguint les rutes, el servei d’Eco-Equip participarà activament en la verificació i seguiment de les rutes, la grua municipal farà suport a la cobertura nocturna i la Policia Municipal s’encarregarà de la detecció d’aquests abocaments il·legals en el marc de la seva activitat ordinària.

En aquest sentit, Cardona ha recalcat que “hem identificat 44 bateries de la ciutat on s’han detectat abocaments incontrolats de residus voluminosos” i afirma que des de l’equip de govern “tenim molt clar que a Terrassa no tolerem cap conducta incívica que malmeti la qualitat de l’espai públic i generi un impacte negatiu en la convivència”. Per aquest motiu, el tinent d’alcalde manifesta que “estem posant tots els nostres esforços en millorar l’estat de neteja de la ciutat, fent una estratègia planificada basada en dades i orientada a resultats que ens permeti millorar la traçabilitat dels abocaments i la identificació dels responsables”.
Fins a 60.000 euros de multa pels infractors
Durant la seva intervenció, Xavier Cardona ha recordat que l’abocament de residus voluminosos es troba regulat per l’Ordenança reguladora de la neteja pública i de la gestió dels residus de l’Ajuntament de Terrassa, la qual estableix sancions d’entre 6.000 i 60.000 euros segons la gravetat de l’abocament.
A més, Cardona ha recalcat que la recollida reactiva i no planificada de grans abocaments “suposa als serveis municipals un sobrecost, perquè s’hi destinen recursos econòmics a actuacions d’urgència no previstes” i manifesta que “ho volem revertir”. “A Terrassa, fer abocaments incívics té un cost. No pot sortir gratis”, ha afegit el regidor.
Des de l’Ajuntament recorden que els mobles i voluminosos s’han de dur a les deixalleries municipals de Can Barba o Can Casanovas, les quals tenen com a objectiu gestionar correctament els residus que no es poden dipositar en els contenidors. A més, Eco-Equip també posa a disposició de la ciutadania un servei gratuït de recollida a la via pública operatiu de dilluns a divendres, a través del qual es concretarà el dia, hora i lloc per deixar aquests voluminosos.
