Pas més perquè es puguin activar les multes per passar sense permís per a la Zona de Baixes Emissions a Terrassa. El Govern català ha informat aquesta setmana que ja té a punt una plataforma tecnològica que permetrà als ajuntaments la implementació, la gestió i el control de les ZBE, que són les àrees on es restringeix la circulació de vehicles contaminants.
Aquesta nova eina integra càmeres de vigilància, defineix calendaris, horaris i restriccions, i facilita el seguiment de les possibles infraccions. Des de l’1 de maig de 2025, Terrassa va iniciar l’aplicació de la Zona de Baixes Emissions de caràcter permanent. És a dir, queda prohibit el pas a la zona senyalitzada dels vehicles sense identificatiu mediambiental (B, C o Eco) de dilluns a divendres laborables de 7 a 20 hores.
Ara mateix, no obstant, aquesta prohibició no va acompanyada de sanció si s’incompleix, ja que l’Ajuntament està pendent de disposar del reglament català i de la plataforma de gestió, que coordina l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Tal com ha anunciat en el Ple municipal d’aquest divendres el tinent d’alcalde Xavier Cardona, es calcula que aquesta entri en funcionament el segon semestre de 2025. L’Ajuntament s’adherirà a la plataforma de forma voluntària permetent, ara sí, la gestió, control i seguiment de les infraccions.
A més, aquesta plataforma -que comptarà amb el registre de tots els vehicles- també permetrà a la ciutadania gestionar les exempcions (vehicles que tot i no tenir el distintiu tindran permesa l’entrada a la ZBE ja sigui per motius de mobilitat reduïda o de renda) i autoritzacions (temporals i diàries) per a circular.

S’aprova l’ampliació de la Zona de Baixes Emissions
D’altra banda, mentre s’espera que la plataforma s’activi, en el Ple d’aquest divendres es va aprovar l’ampliació de l’àmbit territorial de la ZBE. Aquest increment del perímetre ja es va anunciar l’any passat, i vol donar resposta a les al·legacions presentades per veïns de Ca n’Aurell que demanaven que no es partís el barri, evitant que s’acabés en una xarxa secundària de circulació (els carrers de Faraday i Josep Trueta).
Un cop aprovada aquesta ampliació, que es farà efectiva el dia 1 de juliol de 2025, la ZBE quedarà delimitada per la zona oest per l’avinguda d’Àngel Sallent i el carrer de Santa Maria Mazzarello.


