Terrassa vol aturar el decret del Govern sobre la Zona de Baixes Emissions. Ho ha fet des de l’associació Arc Metropolità de Barcelona -format per municipis de la segona corona metropolitana-, la qual s’ha reunit aquesta setmana amb la directora general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, Mireia Boya, per deixar clara la seva “oposició” al Pla de Qualitat Ambiental que planteja la Generalitat.
El col·lectiu posa sobre la taula dues principals reclamacions -una més política i una més executiva-, que consideren fonamentals pel rebuig a la implantació del model de ZBE que vol tirar endavant el Govern republicà. Segons el comunicat recollit per l’Agència Catalana de Notícies, l’Arc creu que el text “genera una clara invasió de competències municipals”, pel fet que no té en compte “l’especificitat dels municipis de la segona corona i les grans vies de comunicació d’alta capacitat que travessen el territori”.
La segona, i que més preocupa, és que “tal com està redactat el text més de la meitat dels vehicles actuals de les ciutats es veurien afectats per les restriccions en una regió amb dèficits estructurals de transport públic”. Terrassa seria una de les ciutats més perjudicades si el Pla tira endavant, en el sentit que compta amb un dels parcs de vehicles sense etiqueta o amb etiqueta B més nombrosos del país. Amb l’actual redactat, es prohibiria la circulació a més de la meitat dels automòbils dels municipis, un fet que “afectaria clarament la ciutadania amb rendes més baixes i que no poden canviar-se de vehicle de forma habitual”.
El text es troba actualment en al·legacions, i per això els alcaldes han aprofitat des de la força de l’Arc Metropolità per plantejar diverses modificacions. Lamenten que el febrer de 2022, amb l’anterior consellera Teresa Jordà, es van presentar unes línies mestres del model de manera consensuada i tenint en compte la realitat territorial, però que amb el Decret final aquestes no s’han tingut en compte, ignorant la “feina feta pels ajuntaments, i obviant la realitat social, econòmica i de transport públic de la regió”.
Les Zona de Baixes Emissions a Terrassa: criteris i restriccions
La ZBE havia d’entrar en vigor el gener de 2024. A Terrassa, es troba actualment encallada en l’avaluació de les diferents al·legacions que s’han presentat, i des del govern municipal es va informar que està previst que passi a aprovació definitiva en el ple de febrer o de març. S’entraria dins del termini fixat. No hi ha una pressa excessiva, sobretot perquè s’està a l’espera del Decret del Govern que acabarà de delimitar les regles del joc.
Tanmateix, en l’ordenança acordada entre els municipis de l’Arc, per mantenir tots una coherència, ja s’indica com funcionari aquesta Zona de Baixes Emissions. Les restriccions en episodis declarats de contaminació ambiental per diòxid de nitrogen (NO2) començarien durant 2024. El gener de 2025, les restriccions passarien a ser permanents i al maig de 2025 es començarien a interposar sancions.
Les ZBE funcionarien només els dies laborables, de dilluns a divendres, de 7 del matí a 8 de la tarda, i amb un àmbit delimitat als espais més cèntrics de la ciutat. A Terrassa, aquest quedaria delimitat per a la zona est pel Parc de Vallparadís fins a arribar a la meitat de Ca n’Aurell, a la banda oest. La carretera de Montcada (al sud) i el passeig 22 de juliol (al nord) acabarien de requadrar l’espai on els vehicles més contaminants tindran prohibit l’accés. Només aquells que tinguin etiqueta ambiental (Zero, Eco, B o C) podran circular-hi.
Des de l’Ajuntament es tindran en compte diverses excepcions i moratòries de caràcter social per intentar que persones i famílies amb baixos nivells de renda, com també autònoms, treballadors a punt de jubilar-se, vehicles de transport especial, o empadronats dins de la ZBE, puguin adaptar-se a la nova normativa amb prou temps de marge.