MónTerrassa
Nou model de gestió de residus a Terrassa: 2 rebuts i més impostos
  • CA

El ple de l’Ajuntament de Terrassa ha aprovat aquest dimecres, dia 11 d’octubre, en sessió extraordinària, la delegació de la gestió del servei de tractament i valorització dels residus municipals de les fraccions de voluminosos, orgànica i resta, de l’Ajuntament de Terrassa al Consell Comarcal del Vallès Occidental. La proposta ha estat aprovada amb els vots favorables de TxT, PSC, ERC i Junts, i els vots en contra de PP i VOX.

En els darrers dies s’ha parlat molt sobre com afectarà aquesta delegació per a la ciutadania i pel sector de la restauració i comerç. Ara que ja és oficial, des del govern municipal han volgut subratllar que a partir del 2024, els terrassencs rebran 2 rebuts corresponents un a la recollida (Ajuntament) i un al tractament de residus (Consell). Anem a pams.

Per una banda, tindrem el rebut municipal, el qual farà referència exclusivament a la recollida d’escombraries en totes les seves fraccions. Segons l’exigència de la nova llei de residus de la Unió Europea, la taxa ha de cobrir el 100 % del cost del servei. Actualment, estem al 60%. Amb la delegació de la part de tractament al Consell Comarcal, s’arribarà pràcticament al 90%. Què suposarà això per a les butxaques del contribuent? No ho notaran, o si més no, no serà en cap cas a la baixa. Des de l’àrea de Territori i Sostenibilitat s’ha recalcat que “seria temerari que ara abaixéssim la taxa perquè això suposaria tornar a incrementar el diferencial i el que hem de fer és el contrari, arribar al 100%”. Tanmateix, per ara, sembla que l’Ajuntament no té previst incrementar-la, almenys no aquest 2024.

La taxa del Consell Comarcal farà disparar el rebut

Per l’altra banda, hi haurà el rebut del Consell Comarcal del Vallès Occidental, a través del Consorci de Residus, ens que s’encarregarà de gestionar i coordinar el tractament dels residus egarencs. En aquest cas, el cost del servei ha de ser assumit íntegrament i al 100 % pel ciutadà. L’ens comarcal té l’obligació per llei de complir amb el 100 %. Per tant, tenint en compte que a Terrassa la taxa de residus que teníem fins ara només cobria el 60 %, ja es pot veure quin seran l’increment de cara a l’any vinent. La xifra o percentatge encara no és oficial, ja que això s’ha d’aprovar dins del Consell Comarcal a finals d’aquest mes d’octubre. Però estaríem parlant que el rebut final de la taxa de residus acabarà suposant entre un 40 i un 50 % més de l’actual. En línies generals, podria suposar uns 50 euros anuals més per una família de quatre membres, o fins a 200 euros anuals per a un establiment comercial.

El Consorci de Residus establirà un coeficient sobre el padró d’habitants del municipi per determinar-ne la taxa final. Aquest nou model de gestió -de doble factura- no només es durà a terme a Terrassa sinó que l’objectiu és que l’ens acabi assumint la gestió del tractament de residus a tots els municipis de la comarca. De cara a l’any vinent, els que ja han donat el vistiplau son Terrassa, Sabadell, Rubí, Sentmenat i Santa Perpètua de Mogoda. S’espera que pròximament vagin entrant la resta, alguns dels quals ja es troben en negociacions, com Polinyà, Sant Cugat del Vallès o Vacarisses.

D’altra banda, des de l’equip de govern de Tot per Terrassa, ERC i Junts recorden que la nova llei europea de residus també indica que s’ha d’arribar al 55 % de recollida selectiva. Aquí, els terrassencs també tenim encara deures pendents, tot i que potser menys que amb el cost del servei. I és que les dades que s’han donat a conèixer darrerament, situen que a Terrassa ens trobem en el 44,65 %, per tant, ens queden encara gairebé 10 punts de creixement per arribar al mínim establert.

Des del govern consideren que s’ha de treballar cap a la “coresponsabilització ciutadana” i per això donen alguna xifra perquè se sigui conscient del cost que té per a l’Ajuntament quan no es fa bé la recollida. Per cada tona de la fracció resta que arriba a l’abocador, s’ha de pagar 65,3 euros. L’any passat, Terrassa va generar 46.048 tones de fracció resta, i per tant, va haver de pagar 5,5 milions d’euros. L’equip de govern considera que aquesta primera mesura de delegació ha de servir per “gestionar millor els residus i alhora per millorar la part de competència municipal d’Eco-Equip”. En aquest sentit, des del Consistori esperen que la nova taxa diferenciada, per la qual quedarà palès la penalització per la fracció resta ajudi a sensibilitzar i conscienciar el ciutadà sobre la importància de reciclar, i de reciclar bé.

Comparteix

Icona de pantalla completa