Terrassa està cada cop més neta. La ciutat registra una tendència a la baixa en els nivells de contaminació de l’aire associada al trànsit de vehicles des del 2020, segons les dades recollides en quatre anys, entre 2019 i 2023. Des del Consistori atribueixen els resultats a la implantació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), la renovació progressiva del parc de vehicles, o les mesures de pacificació del pas rodat de vehicles motors en alguns carrers.
Les zones on hi ha una baixa o nul·la circulació de vehicles que utilitzen combustibles fòssils és on els valors obtinguts presenten millors resultats, com era d’esperar. És el cas dels parcs de Sant Jordi i del gran pilmño verd de Vallparadís i, també, de la plaça del Rector Homs, a l’Antic Poble de Sant Pere. En
aquests punts, els valors se situen en una forquilla de 10 a 20 μg/m3, la qual cosa representea una disminució aproximada del 34 per cent, una reducció que respon a la dispersió natural que aquest contaminant té a l’aire.
Carrers amb elevada intensitat
Per la mateixa raó, però a la inversa, entre els valors més elevats obtinguts es troben aquells carrers, avingudes i places amb una elevada intensitat de trànsit i amb una configuració determinada, principalment la seva amplada, que facilita la concentració. Ambdós circumstàncies no afavoreixen la dispersió del contaminant, de manera que són espais on queden aturats durant més temps en capes baixes. Tot i que en alguns d’aquests carrers, abans de l’any 2020, els valors eren superiors als 40 μg/m3, superant el límit normatiu. Tanmateix, les dades obtingudes mostren que la situació ha millorat en els dos darrers anys amb una baixada d’un 46%.
Mesures de pacificació del trànsit rodat, en casos com els carrers d’Arquimedes i Galileu, la implantació de la Zona de Baixes Emissions, o les actuacions realitzades al carrer de Topete, amb dos passos elevats a cruïlles i la instal·lació d’un radar pedagògic, hi ha contribuït, es rebla des de l’Ajuntament.
Pel que fa als grans eixos de circulació i les vies d’accés a la ciutat que presenten valors elevats de contaminació pel pas de camions i vehicles de gran tonatge, i que són els que emeten més quantitat d’aquest contaminant a l’aire en comparació als vehicles privats d’ús domèstic, els valors se situen per sota de 40.