El passat dia 20 de maig va entrar en vigor la nova ordenança de la Zona de Baixes Emissions a Terrassa. Ja s’ha instal·lat la nova senyalització que adverteix als conductors que estan entrant dins d’un espai restringit, especialment, a aquells que tenen els vehicles més contaminants. La ZBE es va aprovar el passat 22 de març de 2024, i hi haurà un període transitori en què només se sancionaran els cotxes que circulin per on no toca els dies d’episodi ambiental de contaminació per NO2. No serà fins a l’1 de maig de 2025 que la seva implantació passarà a ser de forma permanent de dilluns a divendres laborables de 7 a 20h.

Els límits de la Zona de Baixes Emissions
Per això és important saber quina és l’àmbit d’afectació de la ZBE. L’Ajuntament de Terrassa, després de la presentació de diverses al·legacions per part d’entitats i associacions veïnals i comercials, particulars i empreses, ha optat per delimitar aquesta àrea en tot el Districte 1 i una part de Ca n’Aurell. En concret, la zona va des del passeig del Vint-i-dos de Juliol, el parc de Vallparadís, la carretera de Montcada, la carretera de Martorell, el carrer de Faraday i el carrer de Josep Trueta. Dir, però, que les avingudes i vies que fan de límit no estan incloses.
Des de l’àrea de Territori i Sostenibilitat confirmen a MónTerrassa que no serà fins un any després de l’entrada en vigor de l’ordenança municipal que s’iniciaran els tràmits per incorporar l’avinguda Àngel Sallent a la Zona de Baixes Emissions, una petició veïnal, per no trencar el barri. Fins el 2025 però, el límit està situat al carrer de Faraday.

Millorar qualitat de l’aire i avisos amb antel·lació
Recordem que les restriccions de la ZBE afecten els vehicles més contaminants, és a dir, aquells que no tenen distintiu ambiental de la DGT. L’objectiu és millorar la qualitat de l’aire per protegir la salut de les persones i mitigar les emissions de gasos d’efecte hivernacle, seguint la normativa de la Unió Europea coherent amb els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible). Tanmateix, també s’han contemplat casos d’excepcionalitat, dividits en dues tipologies: exempcions (permanents) i autoritzacions (temporals i diàries), amb les que es tenen en compte diverses casuístiques com les persones amb mobilitat reduïda, vehicles especials, les famílies amb pocs ingressos, etc.
A més de la senyalització vertical en els punts d’accés a la Zona de Baixes Emissions, també està previst anar incorporant radars pedagògics i panells d’informació de l’estat del trànsit i dels nivells de contaminació. I per tal de planificar els desplaçaments de la ciutadania en dies de restricció de trànsit per aquests episodis, es realitzaran avisos en 48h.


