Nova campanya per donar a conèixer la tarifa social de l’aigua a Terrassa. Aquesta setmana, l’Ajuntament i l’empresa municipal TAIGUA, amb la col·laboració de l’Observatori de l’Aigua de Terrassa, han iniciat una acció informativa per explicar en què consisteixen les bonificacions i els ajuts socials per a les persones més vulnerables. Es tracta d’unes bonificacions que poden cobrir el 100% de la factura, i que busca “garantir un dret fonamental, com és el dret a l’aigua”, com recalca la tinenta d’alcalde d’Acció Social, Patricia Reche.
Des que es va implantar el bo social de l’aigua, l’any 2013, el volum de famílies cada cop ha estat major. De fet, des del govern municipal expliquen que, en els darrers mesos, s’ha produït un augment de beneficiaris. Actualment, aquest mes de setembre, Taigua ofereix la tarifa reduïda a més de 2.000 famílies (2.003, concretament), quan abans de l’estiu, al juny, eren 1.867. Això és conseqüència del canvi en el Protocol regulador de mesures contra la pobresa hídrica, pel qual es vol facilitar l’accés a les bonificacions i “arribar al màxim nombre de persones o famílies en situació de vulnerabilitat econòmica o social”. L’Ajuntament calcula que en aquests dotze anys de bo social s’ha “generat bonificacions per un valor d’1,1 milions d’euros”.
Qui pot obtenir un ajut social
La campanya informativa que ara comença porta per lema “Ajuts socials de l’aigua“, i consisteix a fer difusió a través de cartells i tríptics, a més del web municipal, xarxes socials i amb un vídeo, dels requisits per obtenir un ajut social, qui els pot demanar i de quina manera es poden tramitar. Es recorda que, des del gener de 2024, la tarifa social municipal -sobre el consum- s’aplica automàticament a tothom qui tingui validat el cànon social de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA).
L’Ordenança actual manté la bonificació del 100%, o del 50% de la quota de servei, si superen els 100 litres per persona i dia, a totes aquelles persones titulars del contracte de subministrament que tinguin reconeguda la bonificació en el cànon de l’ACA, com per exemple estar en risc d’exclusió residencial (informe RER). A més també poden demanar els ajuts socials les persones que siguin:
– Perceptores de la pensió mínima contributiva (jubilació/ SOVI; de la de viduïtat; incapacitat permanent o, bé, d’una pensió no contributiva (jubilació, invalidesa).
– Sol·licitants que formin part d’una unitat de convivència o familiar amb tots els seus membres en situació d’atur (segons el límit d’ingressos totals de la unitat familiar o de convivència, fixat per l’Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya-, incrementat en un 30% per cada membre addicional a partir del segon).
– Destinatàries dels fons de la prestació econòmica de la Renda Garantida de Ciutadania i/o Ingrés Mínim Vital; perceptors de les prestacions socials de caràcter econòmic; del fons del règim Fons d’Assistència Social (FAS) o dels fons procedents de la Llei General de la Discapacitat (LGD).
– Persones i unitats familiars que acreditin ingressos anuals bruts inferiors a l’indicador de suficiència de Catalunya, mentre no disposi d’informe de vulnerabilitat econòmica o risc d’exclusió residencial.
Actualment, es manté la bonificació del 100% de la quota d’alta del servei de comptadors; la gratuïtat dels tràmits de canvi de nom per aquells usuaris o unitats familiars amb risc d’exclusió residencial. Per a qualsevol consulta o dubte, les persones abonades es poden informar a través del telèfon 012; a la web de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) i, presencialment, a les oficines de TAIGUA, situades a la plaça de Jaume Jover, 1, i a l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC), del carrer del Pantà, número 20.