Can Boada insisteix en la necessitat de tenir camions d’Eco-Equip de càrrega per l’esquerra. La presidenta de l’Associació de Veïns Grups Gibraltar – Lluís Companys, Antonia Sáez, acompanyat del representant de la plataforma Afectados Can Boada, Antonio Jurado, van reclamar, en la darrera reunió del Consell de Districte 5 celebrada aquest dilluns, dia 20 d’octubre, que es destinés una part de la inversió dedicada a renovar la flota municipal de recollida de residus a vehicles que permetessin una càrrega bilateral o d’esquerra. Pels veïns aquesta opció “posaria fi als contenidors petits de càrrega posterior i permetria que només hi hagués un camió circulant pel barri, i d’aquesta manera, es podria solucionar de forma progressiva una situació que afecta tot Terrassa”.
Des de Can Boada fan valdre que l’alcalde, en una assemblea pública el passat mes de juny, es va “comprometre” a la compra de camions de càrrega esquerra. Les entitats creuen que barris com Can Boada Casc Antic o Roc Blanc, entre altres, podrien ser beneficiaris d’aquests nous vehicles, i d’aquesta manera, es podrien retirar els receptacles més petits, que s’omplen de seguida i que obliguen a tenir una gran estesa distribuïda pels carrers per absorbir la quantitat d’escombraries.
I apunten que, fins i tot, la millor opció serien els camions bilaterals, perquè així amb un sol vehicle es podrien recollir els de càrrega dreta -que són els més habituals a tot arreu- i els que càrrega esquerra -que serien només ubicats en punts concrets on per circumstàncies de mobilitat no es poden posar a la dreta-. “Aquesta mena de camions està donant molt bon resultat a altres ciutats, on permet que els contenidors siguin molt més grans, amb més capacitat”, han subratllat els veïns.
Canvi de sentit de dos carrers
Els contenidors petits van tornar als carrers d’Alexandre Galí i Francisco de Vitoria ara fa pocs mesos. La seva aparició venia a conseqüència d’un acord de Ple, en què l’oposició va fer valdre la seva majoria i va donar suport a una moció presentada des de la plataforma Grupo Afectados de Can Boada i l’AV Grups Gibraltar – Lluís Companys. Les entitats es queixaven que des de l’any 2021, amb la implantació dels contenidors de recollida de càrrega lateral dreta, aquests dos vials havien hagut de canviar el seu sentit i això havia provocat grans problemes en la circulació al barri, però també de seguretat per als veïns, per la manca de visibilitat que se’n derivava en algunes voreres i passos de vianants.
El grup veïnal va aconseguir recollir més de 300 signatures. I amb el suport del PSC, ERC, PP i VOX van aconseguir revertir el sentit dels carrers. Tanmateix, això implicava que els contenidors de càrrega lateral dret quedessin inutilitzats. Des del govern municipal, van buscar la manera de mantenir la mateixa ubicació, ja que els comerciants no volien que es moguessin de banda. Sense camions de càrrega lateral esquerra, la millor opció van ser els contenidors de càrrega posterior. Això sí, aquests són més petits. I ara, passats uns mesos, les dues entitats creuen que la solució trobava no és la millor i insisteixen en què caldria adquirir els camions de càrrega esquerra.

El govern descarta la compra pel cost i per “un ús limitat”
Des de l’Ajuntament de Terrassa, en el mateix Consell de Districte, la tinenta d’alcalde Laura Rivas va contestar a la pregunta feta per l’AV Lluís Companys i Afectados Can Boada exposant que en la proposta de pressupostos municipals presentada pel govern de cara al 2026 només es contemplen vehicles de recollida lateral pel costat dret, “en coherència amb el sistema actualment implantat a la ciutat”. L’executiu local va manifestar que “aquest sistema és el més estès en l’àmbit europeu, ja que s’adapta al sentit habitual de la circulació i permet una operativa més segura i eficient”.
Igualment, donant resposta a la demanda, va informar que els estudis tècnics sobre la possibilitat d’incorporar vehicles amb càrrega per l’esquerra o amb càrrega bilateral apunten que suposaria una inversió addicional superior als 1,8 milions d’euros. A més, diuen, “suposaria un increment d’emissions per la duplicació de recorreguts i una utilització molt limitada, ja que només 37 àrees d’aportació de les més de 1.000 existents podrien aprofitar aquest sistema”.
Per tot plegat, l’Ajuntament descarta aquesta mena de camions, i subratllen que Eco-Equip anirà avaluant “millores tecnològiques i d’eficiència” que es puguin anar incorporant “de manera progressiva, sempre prioritzant criteris de sostenibilitat, seguretat i optimització dels recursos públics”.