MónTerrassa
Ca n’Aurell vol reobrir la Rambla als cotxes durant les obres a Arquimedes
  • CA

Les obres d’urbanització en un tram del carrer Arquimedes per continuar la seva pacificació han de començar a principis de l’any que ve i, per això, l’associació de veïns del centre del barri de Ca n’Aurell Que No Ens Pugin Els Fums sol·licita a l’Ajuntament en un escrit d’al·legacions que durant aquest període es permeti circular per la Rambla almenys entre el Portal de Sant Roc i la Rasa. Seria reobrir un meló que estava tancat des del 2009, quan es va decidir que definitivament només hi circularia transport públic i vehicles autoritzats i que va comportar, automàticament, que els carrers Arquimedes, en direcció nord, i Galileu, en direcció sud, passessin a absorbir el trànsit desviat i això hagi provocat les queixes continuades dels veïns que porten ara a aquesta reurbanització parcial després d’una intervenció tàctica ja fa dos anys.

La demanda es fa, en principi, en sentit nord d’aquest tram de la Rambla a partir del Portal de Sant Roc però deixa oberta la possibilitat que també es pugui reobrir en sentit sud. De fet, en les al·legacions de l’associació Que No Ens Pugin els Fums -que comprèn els carrers paral·lels a la Rambla de Nicolau Talló, Faraday, Josep Trueta, Galvani i Severo Ochoa- es sol·licita d’entrada que “es deixi sense efectes l’aprovació inicial del projecte d’urbanització del carrer d’Arquimedes entre la plaça del Progrés i el carrer Grànius, es corregeixin els defectes esmentats i especialment es redacti de nou els annexos, plànols i pressupost”, així “com que el termini total de les obres s’escurci”. Aquestes haurien de començar el març i durar vuit mesos, tot i que l’associació assegura que es poden fer en sis. Quan els seus responsables consideren que s’ha de tornar a redactar el projecte és perquè, segons ells, no s’ajusta al Pla d’Ordenació Urbana Municipal (POUM) ni al Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) 2016-2021, a l’espera d’un de nou 2026-2031.

Just a continuació d’aquesta rectificació del projecte, es demana que “s’aixequi temporalment la prohibició de circulació per la Rambla d’Ègara, com a mínim en el tram situat entre el Portal de Sant Roc i la Rasa”. I això perquè temen que, durant aquest temps, la circulació es carregui als carrers de pujada més a l’est de Nicolau Talló i Faraday, tal com diuen que apareix en aquests moments als plànols en comptes d’afavorir el desviament a l’avinguda Àngel Sallent i la ronda de Ponent. En aquest últim cas, hi ha una forta crítica al fet de no haver reurbanitzat encara aquesta ronda que ha de servir perquè els vehicles que van més al nord de ciutat hi passin.

Un desviament cap a l’avinguda Àngel Sallent i la ronda de Ponent

“Convé que la Rambla, que té un gran excedent de capacitat, auxiliï el barri de Ca n’Aurell durant les obres i, per altra banda, que es faciliti i es forci que el trànsit que va cap al nord de la ciutat no entri dins el barri, en la mateixa línia que la modificació en tràmit de les ordenances preveu que faci la Zona de Baixes Emissions (ZBE) per al trànsit més contaminant”. En aquest sentit, al ple municipal del 31 d’octubre s’ha d’ampliar el perímetre de la ZBE -allà on no hi poden entrar els vehicles que no compleixin la reglamentació mediambiental excepte els de la dels propietaris de la zona- del carrer Faraday fins a l’avinguda Àngel Sallent.

Protesta el 2023 dels veïns dels carrers centrals de Ca n’Aurell per l’augment de trànsit | Cedida

I, precisament, per evitar que els cotxes entrin a la part central de Ca n’Aurell, en les al·legacions de l’associació se sol·licita el canvi de circulació dels carrers Nicolau Talló i Faraday, almenys des de la carretera de Martorell fins al de Watt, perquè siguin en sentit de baixada i no de pujada. I, alhora, que la cruïlla dels carrers Linné i Edison amb l’avinguda Joaquim de Sagrera -la part sud de la ronda de Ponent, a La Cogullada- es reconverteixi a dues fases semafòriques. Aquesta seria una solució, segons l’associació, per donar més fluïdesa al trànsit sobre els ponts de la riera del Palau.

En l’argumentació per aquestes al·legacions, Que No Ens Pugin els Fums es qüestiona que “si el POUM té com a línia estratègica la ronda de Ponent i, en el seu dia es va dir que el trànsit a Arquimedes seria baix, com és que ara amb aquest projecte es preveu invertir en el mateix carrer Arquimedes en lloc de fer-ho en la ronda?”. I, a continuació, es fa el raonament que la reurbanització del carrer Arquimedes “és positiva per la major part del veïnat del carrer Arquimedes, tot i que només abasti el 27% de la seva longitud i és que mentre durin les obres forçosament la disminució del trànsit serà radical”. Per acabar-se preguntant: “Cal qüestionar-se, doncs, si és aquest l’objectiu ocult de l’obra, que durant el seu termini el trànsit passi per altres llocs?”.

Substitució de l’empedrat de llambordes i del clavegueram

L’associació recorda que al POUM els carrers Nicolau Talló i Faraday formaven part d’un eix cívic per a vianants, però no Arquimedes. Però al mateix temps se sorprenen que, en els estudis del projecte, es prevegi una circulació a Arquimedes de 1.000 vehicles pesants al dia quan, actualment, les dades són de 340. “El carrer Arquimedes està suportant un trànsit elevat, impropi d’allò que correspon a un carrer interior del barri de Ca n’Aurell”, critiquen.

Finalment, l’associació considera positiu que, després de cent anys, se substitueixi l’empedrat de llambordes d’Arquimedes que s’esquerda cada cop que s’hi ha fet una reparació parcial sempre que es faci amb un determinat material i, d’altra banda, adverteix del canvi també del clavegueram si és perquè torni a passar pel col·lector que va a parar a la rotonda del Doré. El col·lector de la Rambla va ser reemplaçat quan es va soterrar l’estació Terrassa-Rambla dels Ferrocarrils Catalans el 1984 i, des de llavors i donada la seva menor capacitat, sovint s’embossa els dies de forta pluja. “No sembla gens prudent que les aigües d’Arquimedes continuïn omplint el col·lector de la Rambla, en lloc d’adoptar per a ell una solució de col·lector continu al seu seguit fins a superar el coll d’ampolla del Doré”, aconsella l’associació Que No Ens Pugin Els Fums.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa