Des que el 22 de gener va finalitzar la concessió del restaurant del monestir de Sant Llorenç del Munt – declarat Bé Cultural d’Interès Nacional – la Gerència de Serveis d’Espais Naturals de la Diputació de Barcelona ha fet diverses accions “amb l’objectiu de rehabilitar el conjunt monumental per oferir un punt d’aixopluc i acollida del visitant amb serveis d’orientació, informació i guiatge dels valors naturals, culturals i territorials”. Tanmateix, la polèmica pel tancament del servei de menjador encara s’arrossega i hi ha crítiques d’excursionistes perquè consideren que s’ha perdut oferta.
Al març es van reparar les fusteries de l’espai de l’exposició a fi d’assegurar-ne la funcionalitat, l’estanqueïtat, la durabilitat i la seguretat dels espais que conformen l’equipament. Així mateix, es van clausurar els lavabos per deficiències en el sistema de depuració.
D’ençà de la primera intervenció, s’ha seguit treballant amb “l’objectiu adequar els espais per tal d’iniciar una nova activitat oberta al públic, però amb l’objectiu de convertir l’actiu en un exemple de sostenibilitat i integració amb l’espai natural”, informa la Diputació. “Per això cal desenvolupar diverses mesures correctores, orientades a la millora de les condicions de protecció en cas d’incendi tant per a les persones com per a l’edifici, així com a fomentar un espai lliure de residus i amb totes les seves fonts de producció d’energies renovables·.
Històricament, la Mola, a més, és un punt de guaita de referència per al control de columnes de fum, ja que és el punt més elevat de la zona del Vallès Occidental. L’ADF Matadepera disposa ara de bateries noves per a l’estació de comunicacions per a la prevenció d’incendis forestals.
Projecte d’ordenació de l’entorn
Des de la Diputació, es treballa en el projecte d’ordenació de l’entorn de la Mola, consistent en l’anàlisi de l’entorn natural des del punt de vista paisatgístic, funcional, urbanístic, històric i mediambiental, que detectarà les necessitats i demandes a nivell d’infraestructures, serveis, comunicacions i mobilitat i definirà els escenaris d’intervenció per a la seva millora, i en preveurà la viabilitat en un entorn natural protegit. Actualment es troba en fase de redacció.
També s’està dissenyant un nou sistema de depuració d’aigües residuals i d’abastament d’aigua, així com s’està treballant en la retirada dels actuals grups electrògens, en la sectorització d’espais i l’adequació de les instal·lacions elèctriques i d’il·luminació, en el manteniment general de totes les instal·lacions existents en el complex i en la neteja de l’espai.
Donada la situació del cim de la Mola, a uns 1.103 m d’alçada, l’accés a l’equipament es fa únicament a peu a través d’un camí de muntanya amb desnivell positiu que es recorre en 45 minuts, tot i que hi ha mil i una variants. Per tant, per poder dur a terme cadascuna d’aquestes actuacions, es fa necessari el suport del transport de la càrrega per mitjans aeris, rebla la Diputació. En total, aquest 2024 s’estan invertint un total de 39.657,81 € en serveis i 33.754,37 € en la redacció de projectes tècnics i d’ordenació.
L’afluència estimada de visitants a la Mola ha baixat un 10,5 % entre gener i maig de 2024 respecte al mateix període de l’any anterior, segons les dades obtingudes dels dos ecocomptadors automàtics de persones situats a l’accés sud, a Matadepera, i a l’accés nord, al coll d’Estenalles. “A més, l’absència de les mules al cim i els darrers episodis de pluja han propiciat que les feixes i l’era del cim, punt de pastura habitual dels animals de càrrega, hagin pogut recuperar el ritme natural de creixement i hores d’ara, gràcies a les darreres pluges, es pot contemplar una vegetació de prats verds i flors a l’entorn del conjunt monumental.” Precisament, l’argument pel tancament definitiu del restaurant era rebaixar la pressió sobre el cim i disminuir el nombre de persones que hi arriben.










