MónTerrassa
L’Ajuntament respon a OSUR: “les tarifes de l’aigua no han pujat un 42%”

A principis d’aquesta setmana l’Observatorio de Servicios Urbanos (OSUR) va presentar un l’estudi sobre la municipalització de l’aigua a Terrassa en base a les dades de la gestió realitzada per Mina Pública d’Aigües de Terrassa i la feta per Taigua. Aquest divendres, 22 de novembre, l’Ajuntament de Terrassa ha emès un comunicat on “lamenten” aquesta informació i afirmen que les dades de l’Observatori “es presenten de forma tergiversada i sense contextualitzar de manera en molts casos tenen un sentit totalment contrari del que s’ha fet constar”.

En aquest sentit, la tinenta d’alcalde de Transició Ecològica, Patricia Reche, crítica que és “irresponsable fer un informe tergiversant dades i promovent un desgast intencionat a la gestió pública de l’aigua, quan aquesta és un bé comú i essencial” Així mateix, Reche afirma que “Taigua és un referent per a molts altres municipis, demostrant amb fets que és un exemple de gestió pública, viable i eficient”.

Una de les principals afirmacions de l’informe d’OSUR era que, des del canvi de model, a Terrassa les tarifes de l’aigua han augmentat un 42%. En aquest cas, des del Consistori expliquen que, per 100 litres persona i dia, a Terrassa el preu de l’aigua al 2024 és de 1,68 €/m3 i al 2023 era 1,26 €/m3, un preu més barat que a Barcelona (2,27 €/m3) i Sabadell (entre 1,62 i 1,97 €/m3). Així doncs, afirmen que les comparacions d’OSUR “les fa tenint en consideració un consum de 12 m3 al mes en una llar amb 3 persones el que equival a 133 litres per persona i dia, per tant, consums elevats situats al tercer tram”. Per tant, argumenten que l’increment del 42% no és correcte i que el cost tarifari a Terrassa ha estat del 8,56%.

“Taigua ha superat dues vegades la inversió màxima realitzada per Mina”

Una altra de les afirmacions fetes per OSUR en el seu informe és que la pujada de tarifes no ha anat acompanyada d’una millora a la qualitat del servei o l’eficiència del sistema. En aquest cas, des de l’Ajuntament responen dient que “les noves tarifes han permès incrementar el nombre d’inversions de Taigua” fet que “ha permès avançar en la renovació de la xarxa de distribució, millorar el rendiment dels equips electromecànics i implantar un sistema de detecció de fuites mitjançant sondes”.

Així mateix, el Consistori assegura que en 6 anys, “Taigua ha superat dues vegades la inversió màxima realitzada per Mina en tots els seus 9 darrers anys d’operació abans de transferir l’operació a l’operadora pública, i ho ha fet aplicant les mateixes tarifes que aplicava Mina fina a 6 anys enrere”. A més, recalquen que “el rendiment de la xarxa no ha disminuït: ha passat de 78,2%, moment del traspàs de Mina a l’operació al públic Taigua, a 78,8% el 2024”. En aquest sentit, des de l’Ajuntament també subratllen que “TAIGUA ha reduït la necessitat en recursos hídrics al llarg de la seva operació, malgrat que la població ha augmentat en 7989 persones el que significa un 3,62%”.

Finalment, des del govern local també s’ha respost a l’afirmació d’OSUR sobre l’increment de les despeses de personal del 56% i un increment del 30% de la plantilla. Així doncs, el Consistori diu que “el primer any d’operació de TAIGUA, aquesta va reduir en 1,720,283 € els costos de personal” i destaquen que “la massa salarial mitjana en el període 2014-2018 de Mina va ser 6.297.074 €/any, mentre que la mateixa mitjana pel període d’operació pública ha estat 5.831.312 euros/any, malgrat que els sous en aquest període han pujat”.

Comparteix

Icona de pantalla completa