Una obra i una reurbanització que s’esperen des de fa anys per canviar-li la imatge de l’entrada principal a Terrassa des de l’autopista avança a sotragades i, en aquests moments, té l’oposició dels veïns directament afectats. En una reunió aquesta setmana amb els tècnics de l’Ajuntament, les associacions de La Cogullada i Segle XX van manifestar la seva oposició a l’enfocament de la construcció de la rotonda a l’altura del carrer Navas de Tolosa encara que en graus diferents. En aquests moments, s’espera sobretot l’autorització de l’Agència Catalana de Residus per iniciar aquestes obres que han de durar entre 24 i 30 mesos. Però, segons un article normatiu sobre la rotonda en el Pla de Millora de la Rambleta del Pare Alegre aprovat el 2019, aquesta rotonda es podria enderrocar si es decideix un nou model de regulació del trànsit en el futur i es donen una sèrie de circumstàncies.
L’objectiu de la rotonda, tal com es preveu en aquest pla i es va presentar en el disseny d’urbanització del gabinet Darq Arquitectes l’any passat, és de convertir la Rambleta en una entrada més compatible amb la circulació de vianants, bicicletes i transport públic. I alhora, de reduir el trànsit que va cap a la saturada ronda del Doré, en les confluències de les carreteres de Martorell i Montcada i la Rambla, perquè els vehicles que es dirigeixen cap a l’oest i nord de la ciutat es desviïn cap a l’avinguda Joaquim de Sagrera i la ronda de Ponent o l’avinguda Àngel Sallent. En aquests moments, ja es pot fer aquesta maniobra però els cotxes que entren a la ciutat han d’agafar el carrer paral·lel del Tren de Baix per, després, girar en un semàfor cap a l’esquerra. Amb la rotonda construïda, els mateixos cartells incitarien a prendre aquest itinerari per evitar que els vehicles vulguin pujar tots, més endavant, pel carrer Arquimedes. O quan aquest estigui en obres de pacificació, pels carrers Nicolau Talló o Faraday.
Davant d’aquest plantejament, des de La Cogullada s’alerta que hi haurà una congestió del carrer Navas Tolosa i un coll d’ampolla en una avinguda Joaquim de Sagrera no preparada per absorbir més trànsit i proposen com alternativa que Navas de Tolosa sigui, al contrari, un carrer de sortida a la Rambleta i, per tant, canviï el seu sentit actual. Per la seva part, al Segle XX es queixen que els hi canvien el sentit dels carrers Torras i Bages i Navas de Tolosa i passen a ser, respectivament, de sortida i d’entrada a l’arribar a la ciutat. Un canvi que els hi desquadra l’actual mobilitat de carrers alterns i que també els obligarà a desplaçar la parada d’autobusos de les línies 8 i 9 de la plaça del Segle XX al carrer Torras i Bages.
L’article normatiu que preveu un enderrocament durant 10 anys
La construcció d’aquesta rotonda va associada a la resta d’urbanització de la zona, amb l’edificació de tres torres de 91 habitatges per part de Somia Singular Homes que ja estan en venda, una residència de la Fundació Vallparadís MútuaTerrassa, dues zones comercials i una zona verda. Però en l’article 27 de la normativa del pla de millora de la Rambleta s’inclou el possible enderroc d’aquesta rotonda durant un període de deu anys. Hi va haver una modificació del pla el 2022, però aquest article es va mantenir per voluntat dels serveis de mobilitat de l’Ajuntament.
“La rotonda prevista en la confluència de la Rambleta del Pare Alegre amb el carrer de les Navas de Tolosa constitueix la millor solució per l’ordenació de l’actual trànsit de vehicles i persones atès el planejament vigent i les infraestructures existents en l’entorn immediat”, es llegeix en aquest article. “No obstant l’anterior, considerant que aquesta zona estarà sotmesa a canvis que afectaran de forma substancial a la mobilitat del transport públic i privat, aquest mateix PMU preveu el futur enderroc d’aquesta rotonda a l’objecte de facilitar la implantació del nou model d’ordenació del trànsit que s’esdevingui”.

Per això, en l’article es diu a continuació que “els propietaris del PAU 1 (a l’espera d’un pla de reurbanització específic per al PAU 2, que va fins a la rotonda del Doré) hauran de garantir el cost de l’esmentat enderroc com a càrrega d’urbanització mitjançant el seu pagament a favor de l’Ajuntament”. I aquest enderroc està previst en quatre circumstàncies: el desenvolupament de l’Àrea Residencial Estratègica Pota Sud (un projecte actualment abandonat, al costat del nou Palau de Justícia de Terrassa); la construcció de la Porta Sud en connexió amb la C-16, C-58 i la ronda orbital de Terrassa (ara B-40 i futura Ronda Nord); la implantació d’una estació de FFCC a la Rambleta del Pare Alegre (de moment, en suspens); i la nova urbanització de la Rambleta del Pare Alegre per convertir-la en un eix exclusiu de transport públic. Aquesta última podria ser la circumstància més probable, si els objectius de desviament de tràfic i reducció de la circulació al centre de Terrassa xoquen amb els problemes que es generen fonamentalment a La Cogullada.
En l’article normatiu, s’afegeix que “transcorreguts 10 anys des de la seva construcció sense haver-se concretat aquest enderroc, l’Ajuntament podrà destinar l’import referenciat a realitzar actuacions de millora de la urbanització d’aquest sector”. L’estimació sobre el cost que havien de dipositar els promotors de la urbanització -que construeixen a canvi les zones verdes públiques- es deixava obert fins al projecte definitiu presentat l’any passat.
La posició de les associacions de veïns de La Cogullada i Segle XX
Mentrestant, l’associació del Segle XX es conformaria amb què se’ls hi mantingués l’actual sentit dels carrers Torras i Bages i Navas de Tolosa. “El debat sobre aquests dos carrers es pot tancar de seguida, si entenen que no és necessari tocar-los”, considera el seu portaveu i secretari, Salvador Pérez. “No hi ha cap necessitat objectiva per fer-ho”, insisteix. “Ara, amb La Cogullada, sí s’acceptés que hi ha d’haver un canvi en la direcció del carrer perquè sigui de sortida com demanen els seus veïns, la rotonda no té cap utilitat”, afegeix Pérez que no descarta, de totes maneres, unir els seus esforços de queixa amb els dels seus veïns de l’altra banda de la Rambleta.
En el seu cas, la secretària de l’associació de La Cogullada, Carlota Gràcia, manté de forma clara l’alternativa plantejada a l’ajuntament. “Només demanem una placa que canviï el sentit del carrer Navas de Tolosa, que on ara hi ha la benzinera es posi una placa de prohibit passar i els cotxes no puguin entrar”, remarca. “No poden treure el trànsit d’un lloc i posar-lo en un altre com el nostre, que en aquests moments ja està més contaminat”, segueix recordant. I es fa aquesta pregunta: “Com és possible que la Zona de Baixes Emissions (ZBE) s’ampliï fins a l’avinguda Àngel Sallent i a la zona més baixa de Terrassa que és La Cogullada no ens ho reconeguin?”. Gràcia fa referència a l’ampliació de la ZBE en la part oest de Ca n’Aurell des del carrer Faraday, que s’ha d’aprovar en el ple municipal de finals d’octubre.